2020 har på många sätt varit ett nattsvart år för de tyska bryggerierna. Så även för Tysklands största bryggerikoncern Radeberger Gruppe som redovisar en minskad försäljning på 4,7 procent. Som för många andra är det flaskölsförsäljningen som delvis räddar situationen.

Förra årets omsättning för Radeberger Gruppe landar på cirka 1,6 miljarder euro, vilket är en minskning med åtta procent från året innan. Som leverantör till en bra bit över 40 000 restauranger och pubar drabbas man hårt av den mer eller mindre kollapsade fatölsförsäljningen under nedstängningen av det tyska samhället. Dessa förluster vägs dock delvis upp av en ökad försäljning av öl på flaska samt att koncernen har flera ben att stå på, skriver Getränke News. Till exempel har hemleveranssegmentet vuxit under coronapandemin, vilket bland annat gynnat Radebergers dotterföretag Durstexpress.

Radeberger Gruppe har flera märken och ben att luta sig mot (foto: Radeberger Gruppe).

Med erfarenheterna från fjolåret i åtanke är det med viss försiktighet som Radeberger ger sig in i 2021. Just nu går det inte att förutspå när restauranger och pubar kan öppna som vanligt igen; den senaste nedstängningen av det tyska samhället förlängdes nyligen till mitten av februari och kan mycket väl förlängas igen. Budskapet från Radeberger Gruppes vd Guido Mockel är ändå att koncernen kommer att göra vad man kan för att fortsätta stärka sin position på marknaden. Han varnar samtidigt för att den ständigt närvarande coronakrisen kommer innebära stora strukturella förändringar för hela bryggerinäringen.

Radeberger Gruppe är Tysklands största privatägda bryggerikoncern och är en del av den familjeägda livsmedelskoncernen Oetker Gruppe. Radebergers produktsortiment består av flera internationella, nationella och regionala ölmärken och alkoholfria drycker, som Jever, Ur-Krostitzer, Clausthaler och Freiberger. Koncernen har också intressen inom dryckesgrossister, logistikföretag och dryckesåterförsäljare.