Förra året kan inte beskrivas som annat än en katastrof för de tyska bryggerierna. Samtidigt som de största brottas med vikande försäljningssiffror så hotas de mindre bryggeriernas själva existens.

Hos det tyska bryggeriförbundet Deutsche Brauer-Bund (DBB) har varningsklockorna ringt ett bra tag nu. Det råder nämligen inga som helst tvivel om att den pågående coronapandemin riskerar att bli slutet för många tyska bryggerier. En undersökning som DBB gjort bland sina medlemmar visar att den tyska bryggerinäringen står inför den mest dramatiska tiden sedan andra världskriget. Störst problem har de små och medelstora öltillverkarna, rapporterar Die Welt.

Coronakrisen slår hårt mot den tyska bryggerinäringen (foto: Adobe Stock/gannamartysheva).

De åttio bryggerier som medverkar i studien har tappat i genomsnitt 23 procent av sin försäljning under 2020 – i enstaka fall ända upp till sjuttio procent. Den dystra bilden får också stöd av Tysklands statistiska centralbyrå Destatis, vars siffror visar att den tyska ölförsäljningen minskade med 5,3 procent (motsvarande 4,5 miljoner hektoliter) till och med november i fjol. När även december räknats in tror man att försäljningstappet kommer att landa på drygt sex procent, det vill säga 5,5 miljoner hektoliter – med andra ord 550 miljoner enliterssejdlar eller 1,1 miljarder halvlitersflaskor.

Den tyska ölmarknaden har av olika anledningar minskat i flera årtionden. Förra året var dock försäljningsminskningen lika stor som de föregående tio åren tillsammans. De främsta anledningarna till detta är nedstängda restauranger och andra uteställen samt inställda festivaler, konserter och andra evenemang. Till detta kan läggas att många stora idrottstävlingar och -serier har genomförts utan publik. Däremot har flaskölförsäljningen blomstrat, eftersom livsmedelsaffärer länge var de enda ställen som fortfarande sålde öl.

Stängda ölträdgårdar, restauranger och andra uteställen är en stor anledning till bryggerikrisen (foto: Sven Hoppe/DPA).

Ovanstående förklarar också varför de stora bryggerikoncernerna ändå klarar krisen hyfsat bra. Värre är det för de mindre bryggerierna, som kanske säljer sextio till åttio procent av sin öl som fatöl via uteställen och lokala evenemang. Regeln är att ju mindre bryggeri, desto mer beroende är man av fatölsförsäljningen. De mindre bryggerierna utgör också en stor del av den tyska bryggerinäringen; ungefär sjuttio procent av Tysklands drygt 1 500 bryggerier har en årsproduktion under 5 000 hektoliter. Eftersom det i första hand är de mindre bryggerierna som riskerar att slås ut, så kan ett resultat av coronakrisen bli en kraftigt försämrad mångfald bland tyska ölmärken.

Den tyska bryggerinäringen kommer att få brottas med coronakrisens effekter under hela detta årtionde. Det tror i alla fall Veltins vd Michael Huber. Han förväntar sig inte bara fler konkurser, utan också att många mindre bryggerier kommer att tas över av de större. Veltins själva är till exempel intresserade av att ta över märken med stark regional anknytning. För hur det än är så kommer det alltid att finnas en efterfrågan på öl. Experter tror därför att de stora bryggerierna kommer att vara offensiva i sin marknadsföring under de kommande månaderna, om inte annat för att visa styrkan i sina varumärken.