Trots att coronapandemin inneburit svåra prövningar har Störtebeker Braumanufaktur fortsatt att utvecklas positivt. Detta beror inte minst på bryggeriets alkoholfria sortiment och ett mycket uppskattat sommaröl.
Störtebeker Braumanufaktur mötte fjolårets utmaningar genom att satsa på ny teknik, nya ölsorter och spännande idéer. Under året färdigställdes bland annat bryggeriets nya fyllnings-, packnings- och logistikcenter, något som ses som en milstolpe i bryggeriets historia. Lagom till sommaren lanserade Störtebeker dessutom en populär ölnyhet i form av Mittsommer-Wit, som uppskattades av turister och andra ölälskare världen över. Vid World Beer Awards utsågs ölet med nepalesisk timutpeppar, koriander och apelsinskal även till Tysklands bästa witbier.
Den ökade efterfrågan på alkoholfritt öl har också gynnat Störtebeker, vars Atlantik-Ale Alkoholfrei är extra populär bland kunderna. Försäljningen av det krispiga, friskt torra och starkt citrusaromatiska ölet ökade med tvåsiffriga procenttal under 2020. Vart sjunde Störtebekeröl som säljs är i dag alkoholfritt. Den alkoholhaltiga versionen av Atlantik-Ale kunde dock också redovisa tvåsiffrig tillväxt under året. Genom det digitala formatet Störtebeker Live har bryggeriet också haft en levande dialog med sina fans via online-provsmakningar, något som fortsätter även i början av detta år.
Störtebeker har sina rötter i Stralsundische Vereinsbrauerei, som omnämns första gången 1862. Efter andra världskriget hamnade Stralsund i Östtyskland, vilket fick förödande konsekvenser för ölets kvalitet. Efter murens fall inleddes ett omstruktureringsarbete, som bland annat resulterade i 2011 års namnbyte till dagens Störtebeker Braumanufaktur. I dag omfattar bryggeriets produktion tjugotalet ölsorter. Namnet Störtebeker kommer för övrigt från piraten Klaus Störtebeker, en sjörövare som fram till sin död 1401 ledde sitt gäng vitaliebröderna när de terroriserade Hansan i Östersjön.