Privatbrauerei Waldhaus ökar sin försäljning med 5,2 procent under 2020. Detta står i skarp kontrast till den tyska ölförsäljningen i stort som ju föll med 5,5 procent i fjol.

Totalt sålde Schwarzwaldbryggeriet Privatbrauerei Waldhaus lite över 106 000 hektoliter öl under förra året. Räknat i pengar uppgick intäkterna till 13,3 miljoner euro, vilket är 5,5 procent mer än 2019. Det positiva resultatet beror till stor del på en mycket bra sommar samt att tillväxten inom detalj- och dryckeshandeln var mycket stark. Som för alla tyska bryggerier sjönk dock försäljningen till gastronomisektorn kraftigt.

Waldhaus vd Dieter Schmid kan vara nöjd med fjolårets resultat (foto: Privatbrauerei Waldhaus).

När försäljningen rasade under förra årets två längre lockdownperioder tvingades Waldhaus korttidspermittera delar av sin personal. De som vill kommer dock att kunna gå upp till nittio procents arbetstid under våren. Från bryggeriets sida ser man ljust på framtiden, inte minst beroende på den allt starkare efterfrågan på lokala, hantverksmässiga produkter. Under 2021 kommer bryggeriet även göra vad man kan för att stötta sina partnerföretag inom restaurangbranschen. Den prisökning som var planerad till maj skjuts exempelvis upp till hösten.