Kölnbandet Brings har producerat en ny ljudlogotyp till Privatbrauerei Gaffel. Grunden utgörs av bandets partyhit ”Hück räänt et Kölsch” från vilken loggans sex toner har hämtats.

Ljudloggan finns i fyra versioner, som har spelats in av Brings gitarrist Harry Alfter. Den huvudsakliga varianten, som bland annat avslutar bryggeriets reklamfilmer, har skapats genom att Alfter slår med en gaffel(!) på en ölflaska. De övriga tre versionerna är inspelade med olika typer av gitarrer och kan användas i varierande sammanhang. De sex tonerna som plockats ut ur låten Hück räänt et Kölsch avlutas med ett ”plopp” från en bygelkork som öppnas. Hör alla versioner (utan plopp) här.

Bandet Brings gitarrist Harry Alfter spelar in Gaffels nya ljudlogga (foto: Privatbrauerei Gaffel).

Ljudlogotyper blir allt viktigare, menar Thomas Deloy, marknadsföringschef på Privatbrauerei Gaffel. Han säger vidare att Gaffel nu har ett ”hörbart ansikte”, som kan uppfattas och kännas igen utan tillhörande grafiska element. Brings har blivit något av ett husband för Gaffel, som så sent som i januari uppmärksammade bandets 30-årsjubileum med en specialdesignad ölflaska. Gaffels nya ljudlogga har även tagits fram i samarbete med kommunikationsbyrån KPS i Köln.

Redan 1302 fanns det ett bryggeri på platsen där Privatbrauerei Gaffel nu huserar. Efter att verksamheten legat nere återöppnades bryggeriet igen 1822 av Gottfried Joseph Schumacher, under namnet Zum Brüsseler Hof. Under en period drevs stället enbart som restaurang, innan bröderna Becker tog över 1908 och startade dagens bryggeri under namnet Gaffel. I dag producerar bryggeriet årligen cirka 480 000 hektoliter öl.