Under hösten riktar det tyska bryggeriförbundet uppmärksamheten mot alkoholfria öl via en omfattande kampanj på nätet. Allt fler tyskar väljer öl utan alkohol och produktionen har mer än fördubblats sedan 2007.
Förra året producerades det drygt 660 miljoner hektoliter alkoholfri öl i Tyskland, där det i dag finns mer än 700 olika sorter att välja mellan. Snart kommer var tionde öl som säljs i landet vara alkoholfri, menar det tyska bryggeriförbundet Deutscher Brauer-Bund, som nu vill göra det alkoholfria alternativet ännu mer känt. Det gör man bland annat genom webbplatsen www.unserbier.de, som är fylld med information och historik. Där finns också en intervju med den i dag 85-årige Ulrich Wappler, en av de verkliga pionjärerna när det gäller alkoholfri öl i Tyskland.
Under parollen ”Feel Free” marknadsför bryggeriförbundet även alkoholfria öl på Instagram, Youtube, Facebook och Twitter. Budskapet verkar också gå fram – under kampanjens fyra första veckor har inläggen i sociala medier nått över sexton miljoner mottagare. Kampanjen har tagits fram i samarbete med byrån Rumblefish i Düsseldorf, som även stod bakom det tyska bryggeriförbundets framgångsrika anti-rattonykterhetskampanj Don’t drink and drive.
Det tyska bryggeriförbundet har under många år sett hur intresset för och konsumtionen av alkoholfri öl har ökat i Tyskland. I dag är det inte bara den som ska köra bil som väljer ett alkoholfritt alternativ. En undersökning som förbundet gjort visar att konsumenterna framför allt uppskattar smaken, det lägre kaloriinnehållet och användandet av naturliga råvaror. Även det ökande utbudet lockar. Numera går det att välja alkoholfria varianter av allt från pilsner och radler till kölsch och IPA.