Veltins går mot strömmen i en hårt kämpande tysk ölindustri och ökar sin försäljning under 2021. 3,095 miljoner sålda hektoliter är 5,1 procent bättre än året innan och står i bjärt kontrast till den nedåtgående spiralen i branschen i övrigt.

C. & A. Veltins totala inkomster under fjolåret uppgick till 362 miljoner euro, vilket är 5,8 procent bättre än 2020. Detta är siffror som står ut på den tyska ölmarknaden, där den totala ölförsäljningen minskade med cirka två miljoner hektoliter eller 2,5 procent under 2021. Anledningen till att Veltins lyckats så pass bra är en offensiv strategi under pandemin och att man anpassat sig till konsumenternas nya dryckesvanor, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande.

Trots tuffa tider för de tyska bryggerierna lyckas Veltins återigen göra ett positivt år (foto: C. & A. Veltins).

Flaggskeppsmärket Veltins kunde behålla sin postition som det tredje starkaste varumärket i Tyskland, med en inhemsk försäljning på 1 971 800 hektoliter (en minskning med endast 0,8 procent från året innan). Det ljusa ölet Pülleken, som lanserades i maj 2020, blir också alltmer populärt och stod för 204 000 hektoliter av den totala försäljningen. Det gör det till den mest framgångsrika produktlanseringen i bryggeriets historia.

Ölblandningsserien V+ sålde i 281 400 hektoliter, medan specialölsmärket Grevensteiner stod för 232 500 hektoliter. Starkast tillväxt visade dock de frukt- och örtbaserade läskedryckerna Fassbrause, som ökade med hela 32,4 procent till 72 700 hektoliter. Fatölens andel av Veltins försäljning har minskat de senaste två åren, från 17 procent till 8,1 procent. Under 2021 sålde bryggeriet 251 100 hektoliter fatöl, vilket dock rent volymmässigt är en knapp tioprocentig ökning jämfört med året innan. I dagsläget finns Veltins produkter på cirka 14 000 tyska uteställen. Exporten ökade även den och stod för 145 000 hektoliter (+5,8 procent) av Veltins fjolårsförsäljning.