Ängeln Aloisius och Münchner Kindl som vandrar hand i hand i ett öltält. Där har ni motivet på årets Oktoberfestaffisch. Bakom designen ligger Münchenbördige Leo Höfter.

Det är fortfarande inte helt säkert att det blir någon Oktoberfest i år, även om mycket talar för det. Men oavsett om den efterlängtade folkfesten blir av eller inte, så finns det i alla fall ett motiv till den officiella affischen och en rad souvenirer. Årets vinnande bidrag pryds av de två Münchenkaratärerna Münchner Kindl och ängeln Aloisius, som vandrar hand i hand genom ett öltält mot ett gigantiskt pariserhjul i fonden.  

Oktoberfestgeneralen Clemens Baumgärtner visar upp Leo Höfters vinnande affischmotiv (foto: Michael Nagy/Presseamt München).

Motivet är skapat av Leo Höfter, en självlärd grafisk designer från München. Den femtonhövdade juryn under ledning av Oktoberfestgeneralen Clemens Baumgärtner föll särskilt för de varma färgerna och motivets längtande karaktär. Som vinnare av årets tävling kan Leo Höfter nu, förutom äran och nöjet att få se sitt motiv på tusentals produkter, även inkassera 2 500 euro i prispengar.

På årets Oktoberfestaffisch ses Münchner Kindl och ängeln Aloisius vandra hand i hand i ett öltält (foto: LHM/Referat für Arbeit und Wirtschaft).

Höfters motiv valdes ut i konkurrens med 29 andra finalister. Dessa hade i sin tur valts ut genom en webbomröstning, där cirka 10 000 Oktoberfestfans valde mellan 185 olika förslag. Den första affischtävlingen anordnades redan 1952 av staden München, som även arrangerar Oktoberfest. I år var det sjätte gången som allmänheten kunde rösta via internet. Årets Oktoberfest blir den 187:e i ordningen och är tänkt att äga rum mellan den 17 september och 3 oktober.

Fotnot: Ängeln Aloisius är huvudkaraktär i en populär humoristisk dikt av den bayerske poeten Ludwig Thom, medan Münchner Kindl återfinns i Münchens stadsvapen.

Källa: Süddeutsche Zeitung