Neumarkter Lammsbräu avslutade fjolåret med ett litet plus i intäktskolumnen. Under 2021 sålde Oberpfalzbryggeriet öl och andra drycker för 32,2 miljoner euro, vilket är 1,3 procent mer än året innan.

Trots ökade intäkter sjunker Neumarkter Lammsbräus ölförsäljning under 2021 med 2,7 procent till cirka 106 000 hektoliter, vilket kan jämföras med 109 000 hektoliter året innan. Däremot ökar man sin försäljning av alkoholfria drycker med cirka två procent till 165 000 hektoliter. Den sammanlagda produktionen på cirka 270 000 hektoliter är ungefär lika stor som under 2020. Genom att öka sin försäljning till detaljhandeln lyckades bryggeriet också väga upp de förluster som kan härledas till coronakrisen.

Lammsbräus ägare och vd Johannes Ehrnsperger är nöjd med vad bryggeriet uppnått under 2021 (foto: Neumarkter Lammsbräu).

Under 2021 nådde Lammsbräu också flera av de investeringsmål som bryggeriet satte upp två år tidigare. Bland dessa finns installationen av det nya, moderniserade ekologiska mälteriet. Med en kapacitetsökning på 4 500 ton malt, skapar Lammsbräu förutsättningar för ekologisk odling på ytterligare 10 000 hektar mark i Neumarktregionen. Vid sidan av detta har man även utökat jäsnings- och lagringskapaciteten med elva nya tankar med en sammanlagd kapacitet på cirka 10 000 hektoliter. Det sista steget i moderniseringen av bryggeriet är installationen av en ny buteljeringsanläggning med kapacitet för 17 000 flaskor i timmen, som kommer tas i bruk inom kort.

Källa: Getränke News