År 2022 börjar bra för de tyska bryggerierna. I januari ökade ölförsäljningen med 7,3 procent jämfört med samma månad förra året och landade på cirka 5,1 miljoner hektoliter.

Den största förklaringen till den stora försäljningsökningen är att restauranger, barer och andra uteställen inte behövde hålla stängt i januari i år. Årets goda resultat lyckas dock inte kompensera för de 1,5 miljoner liter som tappades i försäljningen i januari 2021 jämfört med samma månad 2020. Ölblandningar gjorde dock inte någon bra januarimånad i år och tappade 10,1 procent till 180 940 hektoliter. Det visar färska siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis, som dock inte räknar med alkoholfria öl och andra maltbaserade drycker.

År 2022 börjar med ökad försäljning för de tyska bryggerierna.

Den tyska ölexporten gick också på plus under januari i år. 434 683 hektoliter öl såldes till andra EU-länder, vilket motsvarar en ökning på 4,4 procent jämfört med samma tid i fjol. Till länder utanför EU ökade exporten med hela elva procent, till 527 502 hektoliter. Värt att notera är dock att en stor del av denna ökning beror på större export till Ryssland, som med cirka två miljoner hektoliter per år blivit Tysklands näst största exportmarknad efter Italien och före Kina. På grund av kriget i Ukraina har nu flera stora bryggerier meddelat att man slutar exportera till Ryssland.

Ser vi till de olika förbundsländerna så varierade bidragen till den ökade ölförsäljningen. Mest ökade försäljningen i de stora förbundsländerna Bayern (+ 15 procent) och Nordrhein-Westfalen (+ 10,9 procent). Där uppgick januariförsäljningen till 1,44 respektive 1,18 miljoner hektoliter under årets första månad.