Karlsberg Brauerei i Homburg tappar cirka 5,1 miljoner euro i försäljning under 2021. Totalt sålde man öl och andra drycker för knappt 145 miljoner euro under ett år som åter präglades av coronapandemin.
Med en nästan fem månader lång nedstängning av tyska uteställen är det inte så konstigt att Karlsberg Brauerei tappar försäljning under 2021. Att en buteljeringslina stod still på grund av tekniska fel under två veckor i maj gjorde så klart inte saken bättre. Den inhemska försäljningen uppgick till 110,4 miljoner euro, vilket är 1,8 miljoner mindre än året innan. Exporten föll ännu mer och landade på 27,9 miljoner euro, ett tapp på fyra miljoner jämfört med 2020, framgår det av ett pressmeddelande.
Under fjolåret satsade Karlsberg på att öka försäljningen sina huvudmärken Karlsberg, Mixery och partnermärket Bundaberg, australiska alkoholfria kolsyrade drycker, som Karlsberg har ensamrätt på i Tyskland. Mixery är ett viktigt märke i det nationella ölblandningssegmentet och är det märke som säljer bäst i Karlsbergs sortiment. Bryggeriet kan också glädja sig åt att deras Kellerbier utsågs till världens bästa lager vid World Beer Awards i London. Dessutom har man investerat för att spara vatten och få ned sina koldioxidutsläpp genom att installera en ny fatfyllningsanläggning.
Karlsberg Brauerei grundades 1878 i staden Homburg i Saarland, som då var en del av Bayern. Bryggeriet namngavs efter ett närliggande slott. Dagens ägare Richard Weber är barnbarnsbarn till bryggeriets grundare. Utanför Tyskland kallas bryggeriets öl för Karlsbräu, för att det inte ska blandas ihop med danska Carlsberg. Bland bryggeriets lokala märken finns Becker’s Pils, Zischke och Trierer Löwenbräu.