Den tyska ölförsäljningen i april var 4,7 procent högre än samma månad förra året och uppgick till cirka 7,3 miljoner hektoliter. Det är dock 17,2 procent lägre än i april 2019, det vill säga innan coronapandemin slog till.

Under april 2022 såldes det cirka 327 00 hektoliter mer än i april 2021. Jämfört med samma månad 2019 har försäljningen dock minskat med ungefär 1,3 miljoner hektoliter. Under den fjärde månaden i år sjönk dessutom försäljningen av ölblandningar med 2,2 procent till 417 000 hektoliter, vilket är 9 000 hektoliter mindre än i april 2021. Det visar färska siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis, som dock inte räknar med alkoholfria öl och andra maltbaserade drycker, eller öl som importerats från länder utanför EU.

Färska siffror från Destatis visar att den tyska ölförsäljningen har en lång väg att vandra innan den är tillbaka på de nivåer som gällde innan coronapandemin.

Exporten till andra EU-länder steg dock med 4,7 procent eller 29 000 hektoliter jämfört med april i fjol. Till länder utanför unionen störtdök dock försäljningen med 35,9 procent – ett tapp på 278 000 hektoliter. Detta beror nästan uteslutande på det faktum att Ryssland försvunnit som tysk exportmarknad efter landets invasion av Ukraina.

De förbundsländer som visar bäst aprilsiffror är Rheinland-Pfalz/Saarland (+27,4 procent), Hessen (+23,3 procent) och Schleswig-Holstein/Hamburg (+21,6 procent). Skapligt bra gick det även i Nordrhein-Westfalen (+10,0 procent), Sachsen (+5,6 procent), Mecklenburg-Vorpommern (+3,4 procent), Baden-Württemberg (+3,2 procent) och Bayern (+1,6 procent). Sorgebarnen i sammanhanget är Sachsen-Anhalt (-13,1 procent), Berlin/Brandenburg (-10,6 procent), Niedersachsen/Bremen (-6,1 procent) och Thüringen (-0,8 procent).