Under 2021 lyckades Privatbrauerei Waldhaus i Schwarzwald öka sina marknadsandelar inom detaljhandeln med tretton procent. På grund av coronarestriktionerna hamnade dock fatölsförsäljningen fyrtio procent under tidigare år.

Att Privatbrauerei Waldhaus lyckades parera de värsta effekterna av coronapandemin beror till stor del på god försäljning av de alkoholfria ölen Diplom Pils Alkoholfrei, Ohne Filter Alkoholfrei och Natur Radler Alkoholfrei, men även den klassiska ljusa lagern Waldhaus Hell bidrog till den ökade flaskförsäljningen. Trots att man fick kämpa med högre priser på malt, el, kapsyler och förpackningsmaterial, lyckades Waldhaus ändå genomföra alla planerade investeringar på totalt 1,5 miljoner euro. Bland dessa finns installation av nya, mer energieffektiva vörtpannor, fler jästankar, två tankar för jästkultivering samt inköp av 1,2 miljoner flaskor, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande.

Bryggerichef Dieter Schmid (i mitten) gläds tillsammans med försäljningschef Thomas Witt, marknadschef Jürgen Berthold, logistikchef Nico Albiez och tekniske chefen Benjamin Röttel (foto: Privatbrauerei Waldhaus).

Stora investeringar har också gjorts kring åtgärder för att bryggeriet ska nå målet att bli klimatneutralt till år 2030. Under kommande år kommer fler åtgärder och investeringar bli aktuella kring detta. Arbetet med att upprätthålla en hög kvalitet har också gett resultat. Under 2021 fick Waldhaus olika öl totalt 102 priser vid nationella och internationella öltävlingar. Deras Diplom Pils fick till exempel guldmedalj för 22:a året i rad av den ideella jordbruksorganisationen DLG (Deutsche Landwirtschafts-Gesellschaft) och blev dessutom utsedd till ”Världens bästa klassiska pilsner” vid World Beer Awards.

Privatbrauerei Waldhaus grundades 1833 när Altvogt Dietsche köpte och anlade ett bryggeri i Forsthaus Waldhaus. 1894 köptes verksamheten av Johann Schmid, som 1939 överlät bryggeriet till sin äldsta son Friedrich. 1969 togs bryggeriet över av den tredje generationen Schmid, Helmar. Sedan 1997 är det hans son Dieter Schmid som står vid rodret. I dag har Waldhaus ett femtiotal anställda och en omsättning på cirka tolv miljoner euro. En av bryggeriets specialiteter är att brygga öl med hela humlekottar istället för pellets eller humleextrakt, en metod som i dag bara två procent av Tysklands bryggerier använder.