Bitburger Braugruppe ökade sin försäljning med nästan elva procent under 2022. Omsättningen uppgick till 729 miljoner euro och det ekonomiska resultatet är drygt femton procent bättre än 2021. Totalt sett gör koncernen ett betydligt bättre fjolår än branschen i sin helhet.

Med en tillväxt rejält över branschsnittet visade Bitburger Braugruppe musklerna ordentligt under förra året. Efter ett par svåra pandemiår med nedstängda restauranger, kunde bryggerijätten öka sin försäljning till cateringbranschen med 74 procent under 2022. Alla koncernens märken inräknade landade man på åttio procent av försäljningsnivåerna innan coronapandemin. Under 2023 räknar ledningen med att komma ännu närmare nivåerna från tiden innan covid, skriver Bitburger Braugruppe i ett  pressmeddelande.

Bitburgers ledning med Stefan Schmitz (personal och juridik), Jan Niewodniczanski (teknik och miljö) och Markus Spanier (ekonomi, IT och inköp) är nöjda med 2022 (foto: Bitburger Braugruppe).

Även de enskilda märkena gick bra under 2023. Marknadsandelen för flaggskeppsmärket Bitburger ökade med mer än fjorton procent, vilket stärker märkets position som det starkaste inom koncernen. Dessutom utökade bryggeriet sin starka marknadsställning inom det alkoholfria segmentet, inte minst genom det nya märket Bitburger 0,0% Herb Pils. Veteölsmärket Benediktiner hade också ett bra fjolår med en försäljningsökning på 34 procent. Även König Pilsener utvecklades bättre än marknaden som helhet med en nittonprocentig ökning under 2022. Licher avslutade året som det starkaste märket i Hessen och ökade sin försäljning med femton procent. Försäljningen av Köstritzer ökade i sin tur med tolv procent; Köstritzer Edel Pils var till och med det öl som växte mest i östra Tyskland under förra året.

På exportsidan lyckades Bitburger mer än väl kompensera för bortfallet av den ryska marknaden. Försäljningen till andra länder ökade med tolv procent från 2021. Efter att Ryssland fallit bort är USA nu Bitburgers viktigaste exportmarknad.

Bitburger grundades av Johann Wallenborn 1817 som ett litet landsortsbryggeri i området Eifel i västra Tyskland. I dag är man en av Tysklands största bryggerikoncerner med en omsättning på 634 miljoner euro. I koncernen ingår märkena Bitburger, König Pilsener, Königsbacher, Köstritzer, Licher och Nette. Dessutom har Bitburger Braugruppe ett försäljningssamarbete med Benediktiner Weissbräu. Bryggerikoncernen ägs och styrs i dag av den sjunde generationen i familjen Simon, det namn släkten fick efter att Johann Wallenborns dotter och arvtagerskan av bryggeriet gifte sig med Ludwig Bertrand Simon.