Kulmbacher Gruppe ökade sin försäljning med 5,7 procent under 2022 jämfört med året innan. En kraftig återhämtning på fatölssidan och stark regional försäljning anges som gynnsamma faktorer.

Enligt nyligen presenterade siffror sålde Kulmbacher Gruppe 3,6 miljoner hektoliter under förra året. De totala intäkterna för bryggerikoncernen uppgick till 261,3 miljoner euro, vilket är 8,6 procent bättre än 2021. Som så ofta tidigare är det märket Mönchshof som bidrar mest till ökningen, men även regionalt dominerande ölmärken som Keiler, Kulmbacher, Sternquell, Würzburger Hofbräu och Scherdel har gynnats av återhämtningen efter coronapandemin; sedan covidrestriktionerna hävts har Kulmbachers försäljning av fatöl ökat med 65,6 procent.

Kulmbacher ökar sin försäljning med 5,7 procent under 2022 (foto: Kulmbacher Gruppe).

Samtidigt har försäljningen av flasköl i handeln minskat med 0,7 procent, medan exporten ökat med två procent. En del av intäktsökningen beror även på att bryggeriet genomförde en prishöjning under fjolåret. Sammantaget bedömer koncernledningen att den finansiella ställningen är hållbart stabil, skriver Kulmbacher Gruppe i ett pressmeddelande.

Kulmbacher Brauerei grundades 1846 som Reichelbräu av Johann Reichel, Johann Scheiding och Johann Hübner. Redan 1895 blir bryggeriet ett aktiebolag. Dagens företagskonstruktion uppstod 1996 och i dag marknadsför man de egna märkena Kulmbacher, Mönchshof, EKU och Kapuziner Weissbier. En av de största aktieägarna är numera Paulaner Gruppe.