Bryggerierna i Nordrhein-Westfalen ökade sin försäljning med 7,1 procent under 2022. Enligt siffror från den tyska statistikmyndigheten Destatis såldes det 21,8 miljoner hektoliter öl i förbundslandet förra året, vilket är 1,4 miljoner hektoliter mer än under 2021.

Trots ett positivt fjolår ligger Tysklands näst största förbundsland när det gäller ölförsäljning fortfarande 865 000 hektoliter efter 2019, året innan coronapandemin slog till. Fjolårets ökning beror till största delen på att fatölssidan började återhämta sig efter ett par år av nedstängda restauranger och inställda festivaler, skriver Getränke News.

Kölsch står för 8,7 procent av ölmarknaden i Nordrhein-Westfalen (foto: Privatbrauerei Gaffel).

De största bryggerierna i Nordrhein-Westfalen visar också bra siffror för 2022. Krombacher bryggde sex miljoner hektoliter öl under året, vilket är 2,7 procent mer än året innan. Veltins utveckling var bättre än marknadssnittet; bryggeriet producerade 3,4 miljoner hektoliter öl förra året, en ökning med 8,4 procent från 2021. Bryggerijätten har utökat sitt sortiment under senare år, inte minst genom märkena Grevensteiner och Pülleken. Det senare sålde drygt 25 procent mer jämfört med året innan. Warsteiner är ytterligare ett storbryggeri som visar god utveckling under 2022, då försäljningen ökade med 9,2 procent från förluståret 2021.

Konsumtionsmönstret hos ölköparna i Nordrhein-Westfalen har inte förändrats nämnvärt under fjolåret. Pilsner är fortfarande den bäst säljande ölstilen med en marknadsandel på 54 procent. På andra plats kommer den regionala specialiteten kölsch med 8,7 procent, följt av alkoholfri öl med en andel på 7,5 procent. Förbundslandets öldrickare köper helst sin öl i returnerbara glasflaskor. Nittio procent av all såld öl är hällt på returglas, vilket är i topp i Tyskland. På senare år har dock burkar kommit starkt och står i dag för 7,9 procent av all såld öl.