Ekopionjärerna Neumarkter Lammsbräu minskade sina intäkter med 1,24 procent från 32,2 miljoner euro 2021 till 31,8 miljoner euro 2022. Oberpfalzbryggeriets intäkter har dock ökat med tio procent jämfört med 2019, året innan coronapandemin bröt ut.

Under 2022 sålde Neumarkter Lammsbräu 98 379 hektoliter ekologisk öl. Detta kan jämföras med 105 783 hektoliter 2021 och 101 346 hektoliter under pre-coronaåret 2019. Fjolårets försäljning av alkoholfria drycker uppgick i sin tur till 161 907 hektoliter (164 637 hektoliter 2021 och 156 198 hektoliter 2019). Lammsbräu, som specialiserat sig på ekologisk produktion och endast använder ekologiska råvaror, sålde således 260 286 hektoliter drycker under 2022. Detta kan jämföras med 2021 års 270 420 hektoliter och 2019 års 257 544 hektoliter, skriver Getränke Zeitung.

Lammsbräus ägare och vd Johannes Ehrnsperger förklarar bryggeriets framgångar med en långsiktiga satsningen på hållbara produkter (foto: Neumarker Lammsbräu).

Neumarker Lammsbräus ägare och vd Johannes Ehrnsperger förklarar bryggeriets framgångar de senaste åren med konsumenternas ökade medvetenhet om hälsa och näring under coronapandemin samt ett ökat intresse för ekologiska livsmedel. Detta menar han har gynnat bryggeriet, som i flera årtionden jobbat för att producera mer hållbara produkter. Samtidigt märker även Lammsbräu av ett förändrat köpbeteende i spåren av den stigande inflationen. Detta gör att bryggeriet behöver anpassa sin marknadsföring och kostnadsstruktur och att göra nödvändiga förändringar under året.