Under mottot “Vi vandrar för vår hembygd” startar Radeberger en kampanj för att samla in pengar till bergsräddare i regionen Sächsische Schweiz. Inför sina turer i området kan vandrare ladda ner en mobilapp och registrera hur långt de går. För varje avverkad kilometer skänker bryggeriet femtio eurocent till en räddningsorganisation.

Mottagare av Radebergers bidrag är föreningen Nationalparken Sächsische Schweiz Vänner (Förderverein der Freunde des Nationalparks Sächsische Schweiz). Bryggeriet betalar för totalt 100 000 vandrade kilometer, vilket innebär att föreningen som mest kan få 50 000 euro. Pengarna öronmärks för att upprusta bergsräddarstationen Ottomühle i Bielatal. Under alla helger mellan påsk och början av oktober står upp till tio bergsräddare redo att rycka ut till olycksaliga vandrares undsättning.

Radeberger bidrar med som mest 50 000 euro till bergsräddarna i Sächsische Schweiz (foto: Radeberger).

Bergsräddarstationen börjar bli till åren och fukt har trängt in i väggarna, varför ett nytt värmesystem är nödvändigt. Stationen ska också få mer utrymme för förvaring av sin räddningsutrustning, som klätterselar och rep. Bidragstagarna är mycket glada och tacksamma över Radebergers bidrag, som möjliggör de mer än välbehövliga renoveringarna och ombyggnationerna, skriver Getränke News.

Radeberger Gruppe är Tysklands största privatägda bryggerikoncern och är en del av den familjeägda livsmedelskoncernen Oetker Gruppe. Radebergers produktsortiment består av flera internationella, nationella och regionala ölmärken och alkoholfria drycker. Koncernen har också intressen inom dryckesgrossister, logistikföretag och dryckesåterförsäljare. Under 2021 hade koncernen 6 921 anställda, vilket är 2,3 procent färre än året innan. Fjolårets investeringar uppgick till 99 miljoner euro, vilket är 20,7 procent mer än under 2020.