Bitburger är officiell ölpartner till fotbolls-EM i Tyskland nästa år. Det innebär att det klassiska ölet kommer att serveras på alla tio mästerskapsarenor och synas i många andra sammanhang.

Som officiell sponsor till fotbolls-EM 2024 kommer Bitburger finnas tillgängligt på alla arenor under mästerskapet samt serveras i alla fanzoner och andra evenemang i de arrangerande städerna. I samarbete med sina samarbetspartner inom handel och restaurangbranschen har bryggeriet också många andra fotbollsrelaterade aktiviteter inför och under mästerskapet. Bitburger kommer också vara väl synligt i sociala medier, skriver Bitburger Braugruppe i ett pressmeddelande.

Stefan Schmitz (Bitburger), Markus Stenger (Euro 2024), Markus Spanier och Jan Niewodniczanski (Bitburger) skålar för samarbetet (foto: Bitburger Braugruppe).

Fotbolls-EM 2024 kommer att spelas på tio arenor över hela Tyskland. Totalt ska 51 matcher spelas innan vi kan utse nästa Europamästare i fotboll på herrsidan. Första avspark sker på Allianz Arena i München den 14 juni och finalen spelas på Olympiastadion i Berlin en månad senare. Övriga värdstäder är Hamburg, Düsseldorf, Dortmund, Gelsenkirchen, Köln, Frankfurt, Leipzig och Stuttgart.

Bitburger grundades av Johann Wallenborn 1817 som ett litet landsortsbryggeri i området Eifel i västra Tyskland. I dag är man en av Tysklands största bryggerikoncerner med en omsättning på 634 miljoner euro. I koncernen ingår märkena Bitburger, Craftwerk Brewing, König Pilsener, Königsbacher, Köstritzer, Licher och Nette. Dessutom har man ett försäljningssamarbete med Benediktiner Weissbräu. Bryggerikoncernen ägs och styrs i dag av den sjunde generationen i familjen Simon, det namn släkten fick efter att Johann Wallenborns dotter och arvtagerskan av bryggeriet gifte sig med Ludwig Bertrand Simon.