2024 har börjat bra för de tyska bryggerierna. Januaris drygt enprocentiga försäljningsökning följdes upp med ett ännu större plus i februari.

Under februari i år ökade den tyska ölförsäljningen med 3,4 procent till 5,9 miljoner hektoliter, vilket är 192 000 hektoliter mer än samma månad i fjol. Under samma period ökade försäljningen av ölblandningar med 9,8 procent och uppgick till 208 000 hektoliter. Detta enligt aktuella siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis, som dock inte räknar med alkoholfri öl och andra maltdrycker eller öl importerad från länder utanför EU.

Den positiva tyska försäljningstrenden från januari fortsätter i februari.

Än är det dock en bra bit kvar till försäljningsnivåerna innan coronapandemin; jämfört med februari 2020 har försäljningen minskat med 7,9 procent eller 510 000 hektoliter. Lägger vi samman årets två första månader är skillnaden mellan 2020 och 2024 tio procent, eller 1,3 miljoner hektoliter. Exporten inom EU gick dock bra under februari i år; tyska bryggerier sålde 8,2 procent mer öl (totalt 567 000 hektoliter) inom unionen. Exporten till länder utanför EU uppgick i sin tur till 509 000 hektoliter, vilket dock är 4,9 procent mindre än samma period förra året.

Bryter vi ner siffrorna på respektive förbundsland ser vi att det gick neråt i Berlin/Brandenburg (-17,0 procent), Hessen (-9,2 procent), Rheinland-Pfalz/Saarland (-3,1 procent) och Sachsen (-2,1 procent). I övriga områden gick det uppåt, med störst ökning i Sachsen-Anhalt (+26,9 procent) och Thüringen (+26,8 procent). Därefter följer Schleswig-Holstein/Hamburg (+14,4 procent), Mecklenburg-Vorpommern (+12,3 procent), Bayern (+8,7 procent), Niedersachsen/Bremen (+5,5 procent), Baden-Württemberg (+1,4 procent) och Nordrhein-Westfalen (+0,4 procent).