Hamburglaget FC St. Pauli är tillbaka i den tyska fotbollens högstadivision. Det uppmärksammar det lokala bryggeriet Astra med att brygga ett öl som innehåller gräs från kultlagets hemmaarena.

Efter tolv år i andradivisionen är kvartersklubben FC St. Pauli tillbaka Bundesligas finrum. Det vill grannbryggeriet Astra fira med ett öl kallat Aufstiegsrasen, ett öl som innehåller en mycket speciell ingrediens: nyklippt gräs från St. Paulis hemmaplan Millerntor-Stadion. Till de 3 000 liter öl som bryggts har det använts trettio kilo arenagräs. Ölet finns att prova direkt från fat i Astras St. Paulibryggeri. En begränsad specialutgåva finns även att köpa från Astras webbshop, enligt About Drinks.

Astra firar St. Paulis uppflyttning med ett öl som innehåller gräs från lagets hemmaarena (foto: Carlsberg Deutschland).

Detta är inte första gången Astra använder gräs från Millerntor-Stadion. Redan 2022 kom Heiliger Rasen, efter en känslomässig säsong som så när slutade med uppflyttning för hemmalaget. Då var man det första tyska bryggeri som använde äkta stadiongräs i en alkoholhaltig dryck och de 1 000 litrarna tog slut i ett nafs. Efter denna mer framgångsrika säsong bjuder FC St. Pauli och Astra till lite extra och lottar ut tre unika trelitersflaskor med sin specialbrygd bland fotbollsklubbens hängivna fans.

Grunden till Astra lades 1647 då holländaren Peter I. de Voss börjar brygga öl under namnet Bavaria i Hamburgförorten Altona. 1897 bildas aktiebolaget Bavaria, som från 1909 börjar använda namnet Astra. 1922 går bryggeriet samman med Actien-Brauerei från St. Pauli, dit man senare flyttar bryggeriet. 1999 tas Astra över av Holsten Gruppe, som stänger anläggningen i St. Pauli 2003. Sedan 2004 ägs Holsten, och därmed Astra, av Carlsberg Deutschland.

Fakta Astra Aufstiegsrasen
Ingredienser: Vatten, pilsnermalt, Saazhumle, jäst samt gräs från Millerntor-Stadion.
Alkoholhalt: 5,0 %
Stamvörtstyrka: 12 %
Beska: 28 IBU
Färg: 12 EBC

En annan ölrelaterad tysk fotbollsnyhet är att den meriterade tyske spelaren Marco Reus firade sin sista Bundesligamatch för Borussia Dortmund med att bjuda hemmapubliken på öl. Bara att servera hemmalagets största ståplatsläktare, som rymmer den legendariska klacken ”Gula väggen” och tar närmare 25 000 åskådare, skulle gå loss på cirka 100 000 euro – om alla håller sig till en öl var vill säga. Med en årslön på 81 miljoner kronor lär dock Reus ha råd, vilket flera medier, däribland Sport1, redan konstaterat.