Paulaner Brauerei Gruppes försäljning har för första gången överstigit en miljard euro. I och med 2024 års resultat är bryggerikoncernen nu den fjärde största i Tyskland.

Under 2024 uppgick Paulaner Brauerei Gruppes ölförsäljning till cirka 6,3 miljoner hektoliter, vilket är 4,7 procent mer än året innan. Men även de alkoholfria dryckerna bidrar till att dra upp resultatet. Försäljningen av läskedrycken Paulaner Spezi ökar med närmare 25 procent och är med en marknadsandel på fyrtio procent den i särklass största produkten i segmentet colamix i Tyskland. Paulaners export ökar i sin tur med arton procent. Särskilt framgångsrika är man på marknader där man har en egen försäljningsorganisation, skriver Getränke News.

Paulaner har för första gången sålt för mer än en miljard euro (foto: Paulaner Brauerei Gruppe).

Paulaner Brauerei Gruppe ägs till sjuttio procent av familjeägda Schörghuber Gruppe, som grundades i München 1954. De övriga trettio procenten ägs av Heineken. Förutom Paulaner Brauerei, grundat 1634 i München, ingår även de helägda märkena Hacker-Pschorr, Auerbräu, Weissbierbrauerei Hopf, Chiemseer, Fürstenberg, Hoepfner och Schmucker i koncernen. Man äger även drygt 63 procent av Kulmbacher Brauerei.