I juni 2016 öppnade amerikanska Stone
Brewing sitt bryggeri i Berlin. Så här drygt två år senare meddelar
Stone-grundaren Greg Koch att han ännu inte har uppnått bryggeriets mål i
Tyskland.
Stone Brewing vill nämligen
växa ännu mer. Därför öppnar man nu flera ölställen i många av de största tyska
städerna. Enligt Greg Koch ska det finnas ett Stone-ställe i alla städer med
minst 500 000 invånare, ett krav som femton tyska städer i dag uppfyller. Förutom
Berlin, där Stone redan nu har två ställen, handlar det om Hamburg, München,
Köln, Frankfurt am Main, Stuttgart, Düsseldorf, Dortmund, Essen, Leipzig,
Bremen, Dresden, Hannover, Nürnberg och Duisburg.
Efter Berlin vill Greg Koch öppna Stone-ställen över hela Tyskland (foto: imago/Hipi).
I dagsläget letar Stone
efter fler platser i Berlin samt i Hamburg. I april öppnade Stones andra bar i Berlin, i det trendiga
distriktet Prenzlauer Berg. I motsats till den 1 200 platser stora bryggerirestaurangen
i Mariendorff, är denna lokal mer centralt belägen och mycket mindre med sina
sextio platser inomhus och sjuttio utomhus. På Stones ställen serveras 27 olika
fatöl, som antingen bryggs på plats i Berlin eller i USA. Flera kranar är också
reserverade för gästfat.
Den öl som Stone brygger i
Berlin hälls också upp på fat och burkar på plats och exporteras till trettio
länder i Europa. De tyska konsumenterna verkar dock inte uppskatta ölen lika
mycket som man hoppats, huvudsakligen eftersom den inte säljs på glasflaska. Burkförsäljningen
lider fortfarande av den skattehöjning som gjordes 2003 för att stabilisera det
dåvarande återlämnings- och återfyllningssystemet för öl, och som bidragit till
att burkar används i betydligt mindre utsträckning.