Mitt under pågående coronapandemi passerar Kulmbacher Brauerei en historisk milstolpe. I början av november nådde deras specialölsmärke Mönchshof för första gången upp till en miljon sålda hektoliter.
Från Kulmbacher Brauereis sida lyfter man i första hand fram sin innovationsförmåga som en stor förklaring till den nyligen uppnådda framgången. Enligt vd Markus Stodden har bryggeriet alltid lyckats utveckla nya produkter som direkt möter konsumenternas krav. Grunden till detta lades under det sena 1980- och tidiga 1990-talet, då den tyska ölscenen började visa en större mångfald efter att tidigare helt ha dominerats av pilsnern. Det var vid den tiden som Kulmbacher tog beslutet att utveckla märket Mönchshof till ett rent specialbryggeri för att öppna upp nya försäljningsvägar, rapporterar Getränke News.
Den första stora succén var Mönchshof Kellerbier, som lanserades 2004. Receptet togs fram efter en lång tid av testbryggningar och konsumentundersökningar. Det var första gången bryggeriet på allvar involverade kunderna i utvecklingen av ett nytt öl, något som nu är standardförfarande. I dag är Mönchshof Kellerbier den populäraste varianten i Tyskland, med en försäljning på drygt 200 000 hektoliter per år. Det samma kan för övrigt sägas om ölblandningen Mönchshof Radler, som såg dagens ljus 2012. Det var den första radlern som bryggdes med riktig citronsaft och endast naturliga ingredienser och inte med citronläsk. Många bryggerier har tagit efter, men Mönchshof Radler ses fortfarande som originalet och har en årlig försäljning på mer än 250 000 hektoliter. Mönchshof säljs i dagsläget av drygt 14 000 affärer och restauranger över hela Tyskland.
Mönchshofs sortiment består för närvarande av elva sorter (alkoholhalt inom parentes): Original (4,9 %), Kellerbier (5,4 %), Natur Radler (2,5 %), Naturtrübs Alkoholfrei (< 0,5 %), Hell (4,9 %), Landbier (5,4 %), Slim Lager (4,9 %), Schwarzbier (4,9 %), Bockbier (6,9 %), Weihnachtsbier (5,6 %) samt Maibock (6,9 %).
Comments are closed.