Över hela världen vinner e-sporten en allt större publik, så även i Tyskland. Warsteiner kommer under tre år framöver vara officiell sponsor till världens största e-sportsföretag, ESL.

Intresset för e-sport växer stadigt i Tyskland. När tävlingar live-sänds på tv brukar de locka runt åtta miljoner tittare. Warsteiner blir nu det första bryggeri som ingår sponsoravtal med e-sportsföretaget ESL. Fram till och med 2020 kommer bryggeriet vara officiell partner till ESL:s tävlingar och mästerskap. Avtalet omfattar bland annat exklusiva försäljningsrättigheter för Warsteiner Premium Pilsener och bryggeriets alkoholfria produkter. Man kommer också finnas på plats vid olika evenemang och vara en del av live-sändningarna av ESL Championship, turneringsserien ESL One och konventet ESL Arena.

E-sport lockar en miljonpublik i Tyskland (foto: Warsteiner Brauerei/Helena Kristiansson).


Warsteiner själva ser sitt
engagemang i e-sport som ett naturligt komplement till bryggeriets övriga sponsring inom sport och musik. I ett pressmeddelande säger varumärkeschefen Marcus Wendel att detta ger en bra möjlighet att presentera Warsteiners produkter i en ny miljö. Bernhard Mogk, försäljningschef på ESL, säger att Warsteiner med sin tradition som sponsorer av olika sportevenemang, sina traditionella värderingar och öppna inställning till marknadsföring, passar för att marknadsföra e-sporten i Tyskland.

Warsteiner är ett av de största privatägda
bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde
generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.