Jörg Biebernick blir ny vd för Paulaner Brauerei Gruppe från och med den 1 september i år. Han efterträder därmed Jörg Lehmann som lämnar posten eftersom han inte delar ägarnas syn på hur verksamheten ska bedrivas.
55-årige Jörg Biebernick kommer närmast från den brittiska tobaksproducenten Imperial Brands, där han under fem år var chef för den europeiska marknaden och satt i bolagets styrelse. Hans yrkeskarriär inleddes annars med en examen i företagsstyrning vid universitetet i Koblenz. Från 1992 till 2006 arbetade han för det multinationella dagligvaruföretaget Procter & Gamble med säte i Cincinnati, USA. Mellan 2007 och 2012 var han vice vd för en division inom Georgia Pacific, ett av världens största massa- och pappersföretag, och mellan 2014 och 2017 var han Latinamerikachef för hygientillverkaren Kimberly-Clark i Atlanta.
Med bytet av vd styr Paulaner Brauerei Gruppe in på en ny kurs för framtiden, där målet är att stärka koncernens märken såväl nationellt som internationellt. I Jörg Biebernick har man hittat en ledare med stor internationell erfarenhet av att arbeta med snabbomsatta konsumentvaror. Under sin yrkeskarriär har han flera gånger visat att han kan leda stora organisationer, motivera de anställda och göra starka varumärken ännu starkare, skriver Paulaner i ett pressmeddelande.
Paulaner Brauerei Gruppe ägs till sjuttio procent av familjeägda Schörghuber Gruppe, som grundades i München 1954. De övriga trettio procenten ägs av Heineken. Förutom Paulaner Brauerei, grundat 1634 i München, ingår även de helägda märkena Hacker-Pschorr, Auerbräu, Weissbierbrauerei Hopf, Chiemseer, Fürstenberg, Hoepfner och Schmucker i koncernen. Man äger även drygt 63 procent av Kulmbacher Brauerei.
Läs även: Jörg Lehmann lämnar Paulaner.