Haus Cramer Group, tidigare känt som Warsteiner Gruppe, utökar sin verksamhet genom att gå in som majoritetsägare i ölhandelsföretaget Bierothek i Bamberg. Syftet är bland annat att utöka de digitala försäljningskanalerna på den europeiska marknaden samt att utveckla nya lösningar för företagskunder.
Bierothek tror att samarbetet kommer att gynna företagets ambitiösa mål när det gäller att utöka försäljningen via digitala kanaler i Europa. Företaget arbetar som bäst med att utveckla nya, tekniskt sofistikerade försäljningskanaler till såväl företags- som privatkunder. Detta stämmer också väl överens med Haus Cramers långsiktiga mål med sitt produktutbud, vilket också motiverar storkoncernens inträde i ölhandelskedjan. Enligt Haus Cramers vd Helmut Hörz kan koncernen stödja Bierotheks digitala satsning, samtidigt som man drar nytta av synergieffekter när det gäller digital försäljning av sina egna produkter, skriver Getränke News.
Bierothek är en av Tysklands ledande ölåterförsäljare med ett tjugotal filialer i Tyskland och Österrike samt en stor webbshop (som även levererar till Sverige). Bierothek fungerar också som grossist och säljer öl till kunder såväl inom som utanför Tysklands gränser. Ett tredje ben i verksamheten är att äga egna ölmärken och att brygga andras öl på licens. Bierothek grundades av Christian Klemenz, som även är mannen bakom fantombryggeriet St. Erhard i Bamberg.
Haus Cramers flaggskepp Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I koncernen ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei, startupbolaget Hye och det irländska bryggeriet Rye River. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.
Läs mer omWarsteiners övergång till Haus Cramer Group här.