Trots ett allt tuffare klimat på ölmarknaden lyckades Krombacher Gruppe göra ett stabilt resultat 2023. Sett till alla drycker minskade försäljningen med blygsamma 0,1 procent. Koncernens flaggskeppsöl tappade dock en liten aning mer.
Förra året sålde Krombacher Gruppe 7,63 miljoner hektoliter av sina öl och alkoholfria drycker. Det är nästan exakta samma siffra som året innan, eller en minskning på 0,1 procent. Räknat i pengar gick det dock bättre. Koncernens intäkter ökade med 6,6 procent och landade på 951,4 miljoner euro. Av Krombachers totala försäljning utgörs fyrtio procent av alkoholfria drycker, skriver Getränke News.
På ölsidan tappade Krombachers flaggskeppsmärke 0,3 procent jämfört med 2022, vilket dock är bättre än branschsnittet. Totalt såldes det 5,74 miljoner hektoliter Krombacheröl under 2023. Krombacher Pils lyckades dessutom ta ytterligare marknadsandelar och har nu elva procent av den totala tyska ölmarknaden. Det gick också åt mer Krombacher på fat på restauranger, olika evenemang och på export.
Krombacher Brauerei grundades officiellt 1803, även om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal i Nordrhein-Westfalen omnämns redan på 1300-talet. I dag är bryggeriet ett av Tysklands största privatägda bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.