Stabilitet
kräver förändring. Så förklarar Schneider Weisses ägare att man nu byter design
på bryggeriets flasketiketter. Innehållet görs dock fortfarande efter gamla
beprövade recept.

Från och med april i år har Schneider
Weisses
flaskor ett nytt utseende. Etiketterna har fått en ny och modernare
look, som ska göra det enklare för konsumenterna att hitta rätt öl på hyllorna. De tidigare etiketterna med varierande motiv har ersatts med en mer enhetlig design, där de olika sorterna markeras med diagonala band i olika färger.
Med förändringen menar bryggeriet att deras öl nu sticker ut från andra veteöl
på fler sätt än bara genom smaken.

De nya flasketiketterna har fått ett mer enhetligt men samtidigt distinkt utseende (foto: Schneider Weisse).

De nya etiketterna ska signalera friskhet, distinkthet och oberoende,
och ska redan vid första ögonkastet få kunderna att förstå att det handlar om
ett självständigt bryggeri, som gör öl med en egen karaktär. Samtidigt försäkrar
Schneider Weisse att det som verkligen utmärker bryggeriet inte har ändrats. Ölen
bryggs fortfarande genom en speciell process och med naturliga och lokala
råvaror av hög kvalitet.

De gamla etiketterna hade ett mer individuellt utseende med olika motiv (foto: Schneider Weisse).

Schneider Weisse,
eller
G. Schneider & Sohn, grundades 1872 av Georg
Schneider. Han var den första
icke-adliga person (borgare) som fick tillstånd att brygga veteöl av Bayerns
kung Ludwig II. Det första bryggeriet låg i Münchens Altstadt på gatan Tal 7. 1944 förstördes det dock i allierade
bombangrepp och 1946 flyttades bryggeriet till dagens läge i Kelheim. Företaget
är dock fortfarande starkt förknippat med München, där man har sin restaurang Schneider Bräuhaus im Tal (eller Weisses
Bräuhaus). I alla år har bryggeriet varit i familjen Schneiders ägo i rakt nedstigande
led på den manliga sidan – i dag är det Georg VI Schneider som är ägare.