På Brauerei Maisel i Bayreuth tror man på fortsatt goda tider för ljus bayersk lageröl men har heller inte gett upp hoppet för veteölen. I en intervju lägger cheferna Kristof Schimmele och Marc Goebel ut texten om bryggeriets framtid och hur man avser fortsätta integrationen av Weismainer Brauerei.

När Brauerei Gebr. Maisel tog över Weismainer Brauerei (även känt som Püls-Bräu) 2022 fick man ytterligare ett varumärke att vårda, utöver de tre som redan fanns i företaget. Den ökade komplexiteten har bland annat lett till en ny försäljningsorganisation, där man förutom att lägga till ytterligare en nivå, även inrättat två nya nyckelpositioner. Dessa fungerar som en länk mellan den strategiska och den operationella sidan av verksamheten, berättar försäljningschefen Kristof Schimmele i en intervju med Getränke News.

Brauerei Meisel tror starkt på de frankiska ölens framtid (foto: Brauerei Gebr. Maisel).

Genom att gradvis integrera Weismainer i verksamheten har man uppnått goda synergieffekter kring sådant som gemensamma inköp, marknadsföring och försäljning. Maisel har också valt att ta bort ett antal av Weismainers produkter från marknaden, bland annat en pilsner av tre. Bryggeriet erbjuder även fortsättningsvis en helles och ett veteöl samt ett antal stilar som kompletterar Maisels sortiment, exempelvis ett mörkt bocköl som inte minst går bra på export. Satsningen på dessa stilar speglar också Maisels starka tro på de frankiska ölspecialiteternas potential, menar Schimmele.

Varken Schimmele eller den tekniske chefen Marc Goebel tror att toppen för de ljusa bayerska ölens popularitet är nådd. I dagarna lanserar man dessutom det nya ölet Bayreuther Urstoff, en starkare och mer smakrik variant av bryggeriets Bayreuther Hell. Ölet har framgångsrikt testats på utvalda kundgrupper sedan maj och under oktober börjar det säljas bredare till restauranger. Nästa år blir det även en nationell satsning mot specialbutiker. Samtidigt finns det även utrymme att växa i veteölssegmentet, även om den marknaden i dag är under press. Under märket Maisel & Friends kommer man även fortsatt släppa mer experimentella öl, som det nya Hoplander – ett öl som tas fram i samarbete med humleföretaget Barth Haas.

Maisel & Friends kommer fortsatt erbjuda mer experimentella öl (foto: Brauerei Gebr. Maisel/Michael Bauer).

Maisel har alltså många spännande idéer i pipeline och bryggeriet tror på fortsatt tillväxt, trots att den tyska ölmarknaden som helhet hackar betänkligt. Bryggeriet har sedan tidigare beviljats bygglov i centrala Bayreuth, där det mesta redan är förberett för att bygga ett nytt bryggeri. Fortfarande återstår dock några överklaganden som ska hanteras av rätten inom några veckor, men Marc Goebel tror att man i slutändan kommer få bygga sitt bryggeri. Om byggstart kan ske som önskat under våren 2025, kan de första skarpa testerna göras i slutet av 2026, avslutar han.

Bakom namnet Brauerei Gebr. Maisel finns sedan tidigare tre varumärken: Maisel’s Weisse, Maisel & Friends och Bayreuther Bierbrauerei. Bryggeriet grundades i bayerska Bayreuth 1887 av bröderna Hans och Eberhardt Maisel. 1951 tog tredje generationen Maisel, Hans, över styret. 1955 fick han sällskap av sin bror Oscar och tillsammans gjorde de bryggeriet internationellt känt. 1996 gick stafettpinnen vidare till kusinerna Andreas och Jeff, som fjärde generation Maisel. Det var den sistnämnda som 2012 startade Maisel & Friends, som ett svar på den växande hantverkstrenden.