2016 var ännu ett bra år för bryggerierna i Tyskland, där ölförsäljningen ökar för tredje året i rad. En varm sommar i kombination med flera stora evenemang är en del av förklaringen.

Ölförsäljningen i Tyskland ökar för tredje året i rad (foto: Deutschen Brauer-Bund).

2016 sålde tyska
bryggerier
cirka 96 miljoner hektoliter öl. Det visar preliminär statistik från
det tyska bryggarförbundet (Deutschen
Brauer-Bund
). Det är en liten ökning från 2015 då 95,7 miljoner hektoliter
öl såldes. De senaste siffrorna bekräftar därmed att ölförsäljningen i Tyskland
ökar för tredje året i följd. Detta innebär också att Tyskland fortfarande är
Europas största och världens fjärde största ölproducent efter Kina, USA och
Brasilien.

Det finns flera
förklaringar
till förra årets ökade försäljning. Dels var efterfrågan på
tyskt öl stor i andra länder; exporten ökade med drygt fyra procent till cirka
sexton miljoner hektoliter. Sommarens fotbolls-EM och 500-årsjubileet av den
bayerska renhetslagen (Reinheitsgebot)
bidrog också till att öka försäljningen, menar bryggarförbundets ordförande
Hans-Georg Eils. Han påpekar också att 2016 års sommar var varmare än normalt,
vilket hjälpte försäljningssiffrorna uppåt.

Pilsner är (som
vanligt)
den ölstil som säljer bäst i Tyskland och står för cirka hälften
av marknaden. På andra och tredje plats kommer export- respektive veteöl. Enligt
bryggarförbundet ökar även försäljningen av gamla klassiska stilar som
kellerbier, landbier och zwickel. I takt med ett större utbud av olika malt-
och humlesorter växer också marknaden för så kallade kraftöl. Bryggarförbundet
konstaterar till sist att var tjugonde liter öl som bryggs i Tyskland är
alkoholfri. 2016 fanns det över 400 alkoholfria ölsorter i Tyskland, vilket är
femtio mer än året innan.