Samarbeten
skapar ofta spännande möten inom bryggeribranschen. Förra veckan var bryggare
från Sierra Nevada på plats i Freising för att brygga öl tillsammans med
Weihenstephaner.
Det är lite ”den gamla ölvärlden möter den
nya” över samarbetet mellan tyska Weihenstephaner och amerikanska Sierra Nevada. Det förra räknas ju som bekant som världens äldsta
bryggeri, medan det senare kan sägas ha startat den hantverkstrend vi nu är
mitt uppe i. Tillsammans har de nu bryggt ett öl de kallar Braupakt.
Tobias Zollo och Scott Jennings brygger det nya ölet tillsammans (foto: probier.at).
Ölet
i fråga är ett ljust veteöl som innehåller
den tyska humlen Hallertauer Tradition, men som också smaksatts med rejäla
mängder amerikansk Chinook och Amarillo. Det ger en aningen mer humlig
weissbier än vi är vana vid, men som ändå har en elegant beska. Alkoholhalten
landar på 6,0 procent, medan stamvörtstyrkan är 14,5 procent och beskan 30 IBU.
Ölet bryggs i hela 6 500 hektoliter och kommer, när det släpps i mars, att
säljas i 32 länder. Om något av det hittar till Sverige återstår att se.
6 500 hektoliter Braupakt kommer att säljas i 32 länder (foto: probier.at).
Receptet
har tagits fram av Sierra Nevadas bryggmästare
Scott Jennings och Weihenstephaners Tobias Zollo. Jennings fanns själv på plats
när den första givan Amarillo-humle åkte ner i bryggkaret. Till webbkanalen Probier.tv
säger de två bryggarna att deras respektive bryggerier delar samma
grundläggande värderingar, men att de ändå kan lära mycket av varandra. Scott
Jennings menar att han framför allt är imponerad av den tyska bryggeriutrustningens
höga kvalitet. Tobias Zollo å sin sida säger att tyska bryggerier kan lära
mycket av sina amerikanska kollegor när det gäller användandet av humle.