Folket – och en jury – har sagt
sitt! I dag presenterades affischen till årets Oktoberfest av festivalgeneralen
Josef Schmid.

Festivalgeneral Josef Schmid visar upp årets Oktoberfestaffisch (foto: muenchen.de/Leonie Liebich).

Förväntningarna var på topp i München när Oktoberfestchefen, tillika
borgmästaren, Josef Schmid presenterade det motiv som ska pryda årets
festivalaffisch. Det vinnande bidraget är bokstavligt talat himmelskt. Mot en
ljusblå bakgrund svävar typiska symboler för Oktoberfest bland molnen. Här finns ett pepparkakshjärta,
en kringla (Brezn), ett par weisswurst,
en rädisa, en tuba och – så klart – två ölsejdlar (Masskrugs). I förgrunden syns också ett pariserhjul, som representerar
det obligatoriska tivolit. Lämpligt nog har designen fått namnet ”För en
himmelsk Wiesn 2018!”

Mannen bakom årets vinnande
bidrag heter Dirk Lippmann, som är född 1974 och kommer från Osnabrück. Han kan
nu kvittera ut prissumman på 2 500 euro. Vinnaren är ett stort fan av
Oktoberfest och en gedigen München-älskare, vilket också bidragit till hans
inspiration. Att han dessutom har studerat grafisk design och arbetar på en
reklambyrå har säkert också varit till hjälp. Sitt vinnande motiv kommer han nu
inte bara kunna se på 10 000 affischer, utan också på internet, souvenirer
och den officiella festivalsejdeln.

Det vinnande bidraget innehåller de flesta symboler som hör Oktoberfest till (foto: muenchen.de).


1952 var året då
den första affischtävlingen
anordnades av staden München, som även arrangerar Oktoberfest. I år var det
andra gången som allmänheten kunde rösta via internet. Av 184 inskickade bidrag
valdes sextio ut för webbesökarna att rösta på. Totalt var det 10 833 personer
som röstade på nätet och tillsammans la 31 431 röster (det gick att rösta
på flera bidrag). De trettio främsta motiven gick sedan vidare till en jury,
som utsåg vinnaren. Årets Oktoberfest äger rum mellan den 22 september och 7 oktober.