Tysk
ölförsäljning minskade med 2,5 procent

Nu har de slutgiltiga siffrorna över 2017 års
tyska ölförsäljning presenterats av statistiska centralbyrån Destatis. De
visar att det under förra året såldes 93,5 miljoner hektoliter öl i Tyskland,
vilket är en minskning med 2,5 procent – eller 2,4 miljoner hektoliter – från
2016. 82,6 procent av försäljningen gick till den inhemska tyska marknaden,
vilket motsvarar 77,2 miljoner hektoliter (- 2,3 procent). 16,3 miljoner
hektoliter gick på export, en minskning med 3,1 procent. Av detta gick 9,7
miljoner hektoliter till andra länder inom EU (- 2,4 procent) och 6,5 miljoner
hektoliter till övriga länder (- 4,1 procent). 0,1 miljoner hektoliter (- 6,6
procent) dracks av de bryggerianställda. Ölblandningar, det vill säga öl
blandat med citronläsk, cola, fruktsaft eller andra alkoholfria drycker, stod
för 4,2 procent av den totala försäljningen med 4 miljoner hektoliter (- 1,2
procent). Sedan 1993 har den tyska ölförsäljningen minskat med 18,6 miljoner
hektoliter eller 16,6 procent.

Den tyska ölförsäljningen gick ner med 2,5 procent 2017 (foto: DBB).


Waldhaus
fortsätter att växa

Privatbrauerei
Waldhaus
i Schwarzwald växer så det
knakar. Försäljningen har ökat med cirka tio procent, från 85 000
hektoliter 2016 till 93 000 hektoliter förra året. Det innebär att
bryggeriet sätter försäljningsrekord för elfte gången i rad. Drömgränsen på 100 000
hektoliter, som för bara några år sedan sågs som omöjlig, ligger dessutom klart
inom räckhåll. Samtidigt ökar företagets omsättning med 11,8 procent och är nu
11,4 miljoner euro. Bäst av bryggeriets femton produkter går Diplom Pils, men nästan alla de övriga
har också en positiv försäljningskurva. För att lyckas med detta investerar
ägarfamiljen Schmid ständigt i ny teknik och satsar hårt på att expandera varje
år. Förra året investerades drygt 2,9 miljoner euro i bland annat nya
jästankar, en ny ånggenerator och ett solenergisystem. Bryggeriets har i dag
kapacitet att brygga 130 000 hektoliter öl om efterfrågan ökar
ytterligare. I dagsläget sysselsätter Waldhaus 45 fast anställda och tre lärlingar.

Waldhaus bryggerichef Dieter
Schmid (längst upp) med sina medarbetare (foto: Privatbrauerei Waldhaus).


Trump
blir konstprojekt med nytt öl

Ett nytt öl, som samtidigt är ett
konstprojekt mot populism, har sett dagens ljus. Det heter Ronald Dump och kommer från Dump-Beer. Att flaskan pryds av en mörk kavaj och röd slips och
att ölet säljs under slogans som ”Make beer great again” och ”Grab ’em by the
bottle!”, gör det ganska tydligt vem det är som står som inspirationskälla. Ölet
ska inte bara skicka ett budskap och väcka tankar hos dem som köper det, för
varje såld flaska går också en slant till välgörande ändamål. Ölet i fråga är
en ljus lager som är humlat med Hallertau Tradition och Tettnanger. Doften är
blommig med lite citrus och malt, medan smaken är rund och lite söt, även där
med inslag av citrus. Alkoholhalten ligger på 5,0 procent och stamvörtstyrkan
på 11,8 procent. Vem eller vilka som står bakom projektet är inte helt klart,
men ölet bryggs enligt uppgift av ”ett bayerskt bryggeri” i Truchtlaching (det
vill säga Camba
Bavaria
).

Ronald Dump är inte bara ett öl, det är också ett konstprojekt (foto: probier.at).


Kölneröl från Berlin

Berlin-bryggeriet Berliner Berg har tagit upp en ölstil från en helt annan del av
Tyskland, nämligen kölsch. Med sin Neuköllsch
sätter man en modern twist på den klassiska ölstilen. Ölet är bryggt med
humlesorterna Azacca och Cascade, vilket ger det gräsiga och citrusaktiga
aromer och en aning beska. Precis som alla andra öl från Berliner Berg är detta
opastöriserat och ofiltrerat och finnas få på såväl flaska som från fat. Namnet
Neuköllsch anspelar på
Berlin-stadsdelen Neukölln, där bryggeriet huserar. Det är också ett sätt att
komma runt den regel som säger att det endast är öl bryggda i Köln med omnejd
som får kallas kölsch. Berliner Berg har gjort det till sin specialitet att
brygga traditionella tyska ölstilar, men med egna tolkningar i craft-trendens
anda. Nya humle- och maltsorter används för att ge ölen egna smakprofiler, som
matchar den aktuella stilen. Neuköllsch
serveras för första gången den 8 februari i Berliner Bergs taproom Bergschloss,
där ölet även därefter kommer att kunna köpas.

Den 8 februari är det premiär för det nya ölet Neuköllsch (foto:
Berliner Berg/Pär Kjellén).


Alkoholfri
Krombacher sponsrar cyklister

Krombacher är med sin alkoholfria ölserie 0,0% ny partner till det
tyska cykelförbundet Bund Deutscher Radfahrer (BDR). BDR är ett av de största idrottsförbunden i
Tyskland och är bland annat medlem i den tyska olympiska kommittén DOSB.
Partneravtalet med Krombacher innebär bland annat omfattande kommunikationsinsatser.
Dessutom kommer öltillverkaren sponsra cyklingsserien Radtourenfahrten (RTF),
som är ett av de största arrangemangen för motionscyklister med cirka en miljon
deltagare fördelat på ungefär 5 000 lopp. Krombacher 0,0% beskrivs som en
naturlig törstsläckare, som med sitt innehåll av såväl vitamin B12 som folsyra
också bidrar till återhämtningen. Krombacher 0,0% finns i varianterna Pils och Weizen.

Tyska cyklister ska släcka sin törst med alkoholfri öl i fortsättningen (foto: Krombacher).