240 får gå från Warsteiner
Vid ett personalmöte förra torsdagen informerade Warsteiner Gruppe om sina framtidsplaner. De innebär bland annat att upp till 240 av koncernens cirka 1 400 anställda kommer att sägas upp. Bland dessa finns ungefär åttio av de 730 som arbetar på huvudkontoret i Warstein. Samtidigt meddelande företaget att man sannolikt kommer att göra sig av med dotterbolaget Warsteiner Distribution och bryggeriet Herforder Brauerei. Det sistnämnda har i dag en egen produktion på cirka 300 000 hektoliter och brygger även 200 000 hektoliter på kontrakt för Tysklands största matvarukedja Edeka. Sedan 1990-talet har Warsteiners produktion minskat stadigt, från sex miljoner hektoliter till 2,5 miljoner förra året. Märket Warsteiner har gått från att vara det största i Tyskland till att nu vara placerat på plats sju. Warsteiner Gruppe är dock fortfarande en av de största privatägda bryggerikoncernerna i Tyskland och omfattar varumärken som Herforder, Paderborner, König Ludwig och Frankenheim.
Warsteiner vill bryta en negativ trend genom att skära ner personalen (foto: Warsteiner).
Får inte heta enhörningsöl – innehåller inte enhörning
Brauerei Zwönitz får inte längre sälja sitt öl Einhorn & Bier under det namnet. Varför? Det innehåller inte enhörningar (Einhorn). Det må låta som ett skämt, men är ett resultat av de hårda tyska reglerna kring öl och dess innehåll. Numera kommer det hallonsmakande ölet istället säljas under namnet Zwönitzer Hörnchen. Enhörningsölet är ett veteöl blandat med hallonsirup som ger det en rosa nyans. Med sina flasketiketter, som pryds av en enhörning som kräks upp en regnbåge, har ölet gjort succé i sociala medier. När bilder på flaskan publicerades på Facebook för ett drygt år sedan ledde det till en veritabel hysteri. På bara några dagar hade hundratusentals människor klickat på bilden; nyligen hade den fått 31 000 kommentarer och mer än 1,5 miljoner klick. Även de stora tyska mataffärskedjorna hörde av sig för att få sälja ölet. Uppmärksamhet ledde dock också till att de tyska livsmedelsmyndigheterna fick upp ögonen för ölet och nu alltså tvingar bryggeriet att byta dess namn.
Einhorn-Bier har gjort succé i sociala medier, men inte hos myndigheterna (foto: kitchen-news.at).
Blandat öl ska mäkla fred i rhensk tvist
I århundraden har det rått osämja mellan Düsseldorf och Köln. Tvisten har gällt vilken stad som egentligen har det bästa ölet – Düsseldorf med sin altbier eller Köln med sin kölsch. Nu vill bryggarna Hans Berlin, Matthias Ross och Henning Barkey gjuta olja på vågorna genom ett nytt öl. Költ är både språkligt och färgmässigt ett mellanting mellan den ljusare kölschen och den mörkare alten. De första 800 litrarna serverades i samband med torsdagens start för den traditionella karnevalen i Rhenländerna. Det överjästa, bärnstensfärgade ölet bryggs av Monheimer Biermanufactur i staden Monheim. Den ligger precis på gränsen mellan Düsseldorf och Köln, på en plats som också är känd som ölekvatorn. Även flaskornas etiketter vittnar om bryggarnas fredsmedlingsförsök. De visar nämligen Kölnerdomens två torn med Düsseldorfs tv-torn mellan sig. För att kunna förverkliga sin idé, har de tre kompanjonerna samlat in pengar via en crowdfunding-kampanj som gett mer än 20 000 euro.
Frankisk ölfestival portar nationaldemokrat
Janus Nowak driver Brauereigasthof Polster i Oberfranken och vill i egenskap av bryggare delta på årets Fränkisches Bierfest i Nürnberg. Det han inte är lika tydlig med är att han dessutom är ordförande för det ultranationalistiska partiet NPD (Tysklands nationaldemokratiska parti) i Baden-Württemberg. Festivalgeneral Thomas Landherr menar att Nowak därmed har diskvalificerat sig från att delta på ölfesten. ”För mig går det inte ihop. Öl handlar om att vara tillsammans och inte vara emot varandra”, säger han till tidningen Nordbayern. Janus Nowak driver också en internetplattform med syfte att samla in pengar för att kunna köpa fler bryggerier i Franken. En crowdfunding-kampanj via Startnext har dock stoppats på uppmaning av plattformens skapare. Den 21:a Fränkischen Bierfest äger rum mellan den 30 maj och 3 juni i Burggraben i Nürnberg. Totalt medverkar fyrtio bryggerier. ”Årets gästbryggeri kommer från Skottland och dessutom ska det tillkomma fler små- och mikrobryggerier”, säger Thomas Landherr, som till vardags driver restaurangerna Nürnberger Alm och Zeltner Bierhaus.
Thomas Landherr vill inte se några nationaldemokrater på sin Bierfest (foto: nordbayern.de/Roland Fengler).
Lämnar Paulaner hastigt och lustigt
Paulaner Brauerei Gruppes tekniska chef Stefan Lustig har oväntat lämnat företaget, som är en av Tysklands största bryggerikoncerner. Enligt ett pressmeddelande har han i enighet med delägarna valt att inte förlänga sin anställning. Lustig var bland annat med och utformade Paulaners nya bryggeri i Langwied utanför München, en anläggning som aldrig fungerat bra och som orsakat koncernen flera problem. Bland annat gick Paulaners försäljning ner med 100 000 hektoliter (- 4,3 procent) 2016. Istället för att minska arbetsstyrkan med planerade nittio personer, var bryggeriet tvunget att nyanställa för att klara produktionen. De som är insatta i frågan hävdar dock att en del av problemen berodde på Heineken, som brukade äga 49,9 procent av Paulaners moderbolag Brau Holding International. Det bolaget är numera upplöst och Heinekens andel i Paulaner uppgår nu till trettio procent, resten tillhör familjen Schörghuber. Lustigs tjänst tas nu över av Jörg Lehmann, som varit ansvarig för teknikdivisionen på Kulmbacher Brauerei, som ägs av Paulaner Brauerei Gruppe. I Paulaner-koncernen ingår även varumärken som Hacker-Pschorr, Fürstenberg och Auerbräu.
Stefan Lustig lämnar hastigt sin post som teknisk chef på Paulaner (foto: siemens.com).