240
får gå från Warsteiner

Vid ett personalmöte förra torsdagen
informerade Warsteiner
Gruppe
om sina framtidsplaner. De
innebär bland annat att upp till 240 av koncernens cirka 1 400 anställda
kommer att sägas upp. Bland dessa finns ungefär åttio av de 730 som arbetar på
huvudkontoret i Warstein. Samtidigt meddelande företaget att man sannolikt kommer
att göra sig av med dotterbolaget Warsteiner Distribution och bryggeriet Herforder Brauerei. Det sistnämnda har i dag en egen produktion på cirka
300 000 hektoliter och brygger även 200 000 hektoliter på kontrakt
för Tysklands största matvarukedja Edeka. Sedan 1990-talet har Warsteiners produktion minskat
stadigt, från sex miljoner hektoliter till 2,5 miljoner förra året. Märket
Warsteiner har gått från att vara det största i Tyskland till att nu vara
placerat på plats sju. Warsteiner Gruppe är dock fortfarande en av de största
privatägda bryggerikoncernerna i Tyskland och omfattar varumärken som
Herforder, Paderborner, König
Ludwig
och Frankenheim.

Warsteiner vill bryta en negativ trend genom att skära ner personalen (foto: Warsteiner).


Får
inte heta enhörningsöl – innehåller inte enhörning

Brauerei
Zwönitz
får inte längre sälja sitt öl Einhorn & Bier under det namnet. Varför?
Det innehåller inte enhörningar (Einhorn).
Det må låta som ett skämt, men är ett resultat av de hårda tyska reglerna kring
öl och dess innehåll. Numera kommer det hallonsmakande ölet istället säljas
under namnet Zwönitzer Hörnchen. Enhörningsölet är ett veteöl blandat med
hallonsirup som ger det en rosa nyans. Med sina flasketiketter, som pryds av en
enhörning som kräks upp en regnbåge, har ölet gjort succé i sociala medier. När
bilder på flaskan publicerades på Facebook för ett drygt år sedan ledde det
till en veritabel hysteri. På bara några dagar hade hundratusentals människor
klickat på bilden; nyligen hade den fått 31 000 kommentarer och mer än 1,5
miljoner klick. Även de stora tyska mataffärskedjorna hörde av sig för att få
sälja ölet. Uppmärksamhet ledde dock också till att de tyska
livsmedelsmyndigheterna fick upp ögonen för ölet och nu alltså tvingar bryggeriet
att byta dess namn.

Einhorn-Bier har gjort succé i sociala medier, men inte hos myndigheterna (foto: kitchen-news.at).


Blandat öl ska mäkla fred i rhensk tvist
I århundraden
har det rått osämja mellan Düsseldorf och Köln. Tvisten har gällt vilken stad
som egentligen har det bästa ölet – Düsseldorf med sin altbier eller Köln med
sin kölsch. Nu vill bryggarna Hans Berlin, Matthias Ross och Henning Barkey gjuta olja på vågorna
genom ett nytt öl. Költ är både
språkligt och färgmässigt ett mellanting mellan den ljusare kölschen och den
mörkare alten. De första 800 litrarna serverades i samband med torsdagens start
för den traditionella karnevalen i Rhenländerna. Det överjästa,
bärnstensfärgade ölet bryggs av Monheimer Biermanufactur i staden Monheim. Den ligger precis
på gränsen mellan Düsseldorf och Köln, på en plats som också är känd som
ölekvatorn. Även flaskornas etiketter vittnar om bryggarnas
fredsmedlingsförsök. De visar nämligen Kölnerdomens två torn med Düsseldorfs
tv-torn mellan sig. För att kunna förverkliga sin idé, har de tre kompanjonerna
samlat in pengar via en crowdfunding-kampanj som gett mer än 20 000 euro.

Matthias
Ross, Henning Barkey och Hans Berlin med varsitt glas Költ (foto: faz.net).


Fränkisk
ölfestival portar nationaldemokrat

Janus Nowak driver Brauereigasthof Polster i Oberfranken och vill i egenskap av bryggare delta på
årets Fränkisches Bierfest i Nürnberg. Det han inte är lika tydlig med är att han
dessutom är ordförande för det ultranationalistiska partiet NPD (Tysklands
nationaldemokratiska parti) i Baden-Württemberg. Festivalgeneral Thomas
Landherr menar att Nowak därmed har diskvalificerat sig från att delta på
ölfesten. ”För mig går det inte ihop. Öl handlar om att vara tillsammans och
inte vara emot varandra”, säger han till tidningen Nordbayern. Janus
Nowak driver också en internetplattform med syfte att samla in pengar för att
kunna köpa fler bryggerier i Franken. En crowdfunding-kampanj via Startnext har
dock stoppats på uppmaning av plattformens skapare. Den 21:a Fränkischen
Bierfest äger rum mellan den 30 maj och 3 juni i Burggraben i Nürnberg. Totalt
medverkar fyrtio bryggerier. ”Årets gästbryggeri kommer från Skottland och
dessutom ska det tillkomma fler små- och mikrobryggerier”, säger Thomas
Landherr, som till vardags driver restaurangerna Nürnberger Alm och Zeltner
Bierhaus
.

Thomas Landherr vill inte se några nationaldemokrater på sin Bierfest (foto: nordbayern.de/Roland Fengler).


Lämnar
Paulaner hastigt och lustigt

Paulaner Brauerei Gruppes tekniska chef Stefan Lustig har oväntat lämnat
företaget, som är en av Tysklands största bryggerikoncerner. Enligt ett
pressmeddelande har han i enighet med delägarna valt att inte förlänga sin
anställning. Lustig var bland annat med och utformade Paulaners nya bryggeri i
Langwied utanför München, en anläggning som aldrig fungerat bra och som orsakat
koncernen flera problem. Bland annat gick Paulaners försäljning ner med
100 000 hektoliter (- 4,3 procent) 2016. Istället för att minska
arbetsstyrkan med planerade nittio personer, var bryggeriet tvunget att nyanställa
för att klara produktionen. De som är insatta i frågan hävdar dock att en del
av problemen berodde på Heineken, som brukade äga 49,9 procent av Paulaners moderbolag
Brau Holding International. Det bolaget är numera upplöst och Heinekens andel i
Paulaner uppgår nu till trettio procent, resten tillhör familjen Schörghuber.
Lustigs tjänst tas nu över av Jörg Lehmann, som varit ansvarig för teknikdivisionen
Kulmbacher
Brauerei
, som ägs av Paulaner Brauerei
Gruppe. I Paulaner-koncernen ingår även varumärken som Hacker-Pschorr, Fürstenberg och Auerbräu.

Stefan Lustig lämnar hastigt sin post som teknisk chef på Paulaner (foto: siemens.com).