Pilsner är den stil som säljer allra bäst i Tyskland. I
veckan släppte Hamburgbryggeriet Ratsherrn en serie med fyra nya tolkningar av
tyskarnas favoritöl.

Den 15 augusti släppte det familjeägda Hamburgbryggeriet
Ratsherrn inte mindre än fyra nya öl,
samtliga pilsner, med det gemensamma namnet New
Era Pilsener
. Session är den ljusaste
och alkoholsvagaste (3,0 procent), Pfeffersack
är kryddig och exotisk, Dry Hopped är
(som namnet antyder) torrhumlad och intensivt fruktig, medan Imperial är starkast i gänget (7,5
procent). Ölen är resultatet av en process som inleddes 2016 och som syftar
till att återupprätta tysk bryggarkulturs goda rykte. Redan innan ölen släpptes
på marknaden fanns det intresse från andra länder att importera dem, bland
annat från Kina, Chile, Danmark och Norge.

I mitten av augusti släppte Ratsherrn fyra nya pilsner (foto: Ratsherrn).

Under
lång tid var det Tyskland som ansågs vara världens
främsta ölbryggarland. Det var också det tyska sättet att brygga öl på som de
flesta försökte efterlikna och som satte ribban för många bryggerier. När det
gäller innovation och nytänkande har dock tyska bryggare de senaste årtiondena
blivit starkt utmanade av bryggerier från USA, Skandinavien och andra delar av
världen. Med sina fyra nya pilsnervarianter vill Ratsherrn återta den tyska
ölkulturens plats i förarsätet. Pilsner är också en stil som är starkt
efterfrågad, inte minst i Tyskland, där ölstilen står för ungefär hälften av
försäljningen. Enligt många bryggare är pilsner den svåraste stilen att brygga,
eftersom minsta fel innebär en klart sämre produkt.

Ratsherrn
startade sin verksamhet
2012 i den k-märkta
före detta kreatursmarknaden Schanzenhöfe i Hamburg. Bryggeriet började i liten
skala, men växte i stadig takt år efter år. 2017 var det första året som
bryggeriet bryggde över 50 000 hektoliter. Detta gör Ratsherrn till det största
bryggeriet i Hamburg som helt drivs av sina ägare.