Georg
Schneider är sjätte generationens ägare av familjeföretaget Schneider Weisse
och dessutom ordförande för det bayerska bryggarförbundet. Vi pratar alltså om
en tung figur på den tyska bryggarscenen, med starka åsikter om allt från ölpriser
till blanddrycker.

Georg Schneider för vidare en stolt tradition
som ägare av anrika Schneider Weisse.
Som ordförande i det bayerska bryggarförbundet, Bayrischer Brauerbund, har han
dessutom ett inflytande som få andra tyska ölbryggare. Han kan därför kosta på
sig att ha åsikter om både det ena och det andra. I en intervju i Augsburger Allgemeine ger han
bland annat sin förklaring till varför den tyska ölkonsumtionen sedan 1990 har
minskat från 160 liter per person och år till dagens 100 liter.
– Medelåldern ökar i Tyskland och äldre människor
dricker mindre öl än yngre. Samhället blir också allt mer mobilt. Människor har
längre resväg till jobbet och kör därför mer bil, vilket gör att de dricker
mindre öl. Människor har också mindre fysiskt ansträngande jobb och har blivit
mer hälsomedvetna. I Tyskland bor det i dag också fler muslimer, som inte
dricker alkohol. Alla dessa faktorer gör att ölkonsumtionen minskar. Min
gissning är att den kommer att fortsätta sjunka något.

Georg Schneider tror att den tyska ölkonsumtionen kommer fortsätta minska (foto: Marcus Merk).

Georg
Schneider uppger också att han gillar
hantverksöl, som han tycker har vitaliserat marknaden. Men han tror samtidigt
att de mest extrema hantverksölen kommer att bli omoderna och att efterfrågan på
klassiska ölsorter kommer att öka. Samtidigt tror Georg Schneider att det finns
utrymme för att sälja mer alkoholfria öl, som i dag står för sex procent av den
årliga försäljningen. Ölblandningar, som Radler,
har han dock inget till övers för.
– Vi erbjuder inte sådana Musse Pigg-öl på
Schneider Weisse. Om du vill dricka sådant får du själv blanda ölen med lemonad.
Vi har specialiserat oss på veteöl och jag vill inte se en låda med kemikalier
i bryggeriet.

I intervjun får Schneider också frågan
hur han ser på det priskrig som råder inom ölbranschen. Han påpekar att det
inte är någon slump att de stora bryggerierna tjänar mer pengar i Sydamerika än
i Europa. Han understryker att Tyskland har ett av de lägsta ölpriserna i världen;
en back kostar cirka fjorton euro, eller så lite som tio euro vid specialerbjudanden.
Det är alldeles för billigt, enligt bryggeribossen.
– Priset är för lågt med tanke på att vi
bryggare lägger ner så mycket hårt arbete och samarbetar med jordbrukarna för
att hitta råvaror av högsta kvalitet. Ölpriset borde vara högre, så att även jordbrukarna
kan få mer skäligt betalt med tanke på deras stora ansvar och kvalitet. En låda
öl borde inte kosta fjorton-femton euro, utan snarare 20 till 25 euro.