Bryggerijätten
C. & A. Veltins kommer att sponsra flera stora vintersportevenemang fram
till år 2020, inte minst flera nationella och internationella tävlingar under säsongen
2018/19.

Veltins
har länge varit en stor sponsor av olika typer av vintersporter. Nu ökar man
detta engagemang ytterligare, bland annat genom att bli officiell sponsor till flera
av skidvärldscupens tävlingar kommande säsong. En annan höjdpunkt är VM-backhoppningen
i Oberstdorf i februari 2019. Andra stora evenemang inkluderar skidskyttets World
Team Challenge i Veltins Arena,
tysk-österrikiska backhopparveckan och nästa års bob- och rodel-VM. Starten för
Veltins vintersportaktiviteter blir världscuptävlingarna i backhoppning,
längdskidor och nordisk kombination i finska Ruka den 24 och 25 november.

Veltins sponsrar många stora vintersporttävlingar fram till år 2020 (foto: C. & A. Veltins).

Veltins
sponsring av olika
vintersportevenemang kompletteras med en omfattande
annonsering, inte minst i tysk TV. Uppmärksammade trailers i anslutning till
TV-sändningarna bidrar till extra exponering av märket. Förra årets
tysk-österrikiska backhopparvecka följdes av mer än 35 miljoner människor på TV
och drygt 109 000 åskådare på plats. Under backhoppningen syns Veltins
logga bland annat på de tävlandes nummerlappar samt vid start- och
landningsplatserna i backen. Utöver detta har Veltins status som officiell ölleverantör
på flera ställen.

Veltins
är ett av
Tysklands största bryggerier och
omsatte ungefär 323 miljoner euro 2017. Totalt sålde bryggeriet 2,87 miljoner
hektoliter öl och ölblandningar förra året. Marknadsföringsbudgeten ligger
uppskattningsvis på 37 miljoner euro. I produktportföljen finns bland annat flaggskeppet
Veltins Pilsener och blandningen Veltins Radler, som båda också finns i
alkoholfria varianter. Under varumärket Grevensteiner marknadsför bryggeriet
mer traditionella ölstilar, som landbier.