Det
brittiska marknadsundersökningsföretaget Mintel har analyserat trender på den
tyska ölscenen. Resultaten visar att öl på burk verkar gå mot en ny vår.

För ungefär tio år sedan infördes ett nytt
pantsystem som bidrog till att burköl nästan helt försvann från de tyska
butikshyllorna. Nu verkar det dock som att de tyska bryggarna hittar tillbaka
till burkarna. 2009 hälldes endast tre procent av alla nya öl på burk i
Tyskland – förra året var det nitton procent.

Allt fler tyska bryggerier häller sin öl på burk (foto: Pixabay.com).

Att
antalet burköl ökar förklarar Mintel med att burkar har flera fördelar gentemot glasflaskor.
De släpper exempelvis inte in ljus eller luft, vilket skyddar ölet från
oxidation. Andra fördelar är att burkarna kyls ner snabbare, är lättare att
transportera och mycket tåligare än glasflaskor. Hur ölet förpackas har också
betydelse för hur det uppfattas. Studier visar att öl på flaska fortfarande
anses vara av högre kvalitet. Bland drickare av hantverksöl uppfattas dock burkar
som mer moderna, vilket i det långa loppet talar för att den förpackningsformen
kommer att ta över.

Mintel
har också tittat på attityder till hälsa och öldrickande. Enligt företaget
tycker 45 procent av tyskarna att öl innehåller för många kalorier. 27 procent
är dock övertygade om att öl med lägre alkoholhalt innehåller färre kalorier än
öl med högre alkoholhalt. 39 procent av de unga i åldrarna 18 till 24 år säger
att det första de förknippar med öl är ”ölmage”. Generellt verkar yngre
konsumenter vara mer negativt inställda till att dricka alkohol. Drygt hälften
(51 procent) av de yngre konsumenterna anser att det inte är coolt att bli
berusad.