Privatbrauerei Eichbaum släpper tre nya hantverksöl på den tyska marknaden. Från och med januari nästa år kommer deras craft-märke Wild Monkeys finnas på affärshyllorna.

Privatbrauerei Eichbaum hakar på craft-trenden genom att lansera tre nya öl under varumärket Wild Monkeys. I januari 2020 kommer tyska öldrickare kunna hitta Hop Rider (pale ale bryggd med aromhumlen Vic Secret och Aurora), Yeast King (pale ale bryggd med vetemalt samt Mosaic- och Yellow Sub-humle) och Malt Biker (maltig red ale) i butiker över hela landet. Konsumenterna kommer kanske särskilt att uppskatta mixflaken med åtta 33-centilitersburkar av varje ölsort.  

Med Wild Monkeys ger sig Eichbaum in på burkölsmarknaden.
(Foto: Privatbrauerei Eichbaum)

Bryggeriet ser stora tillväxtmöjligheter för burköl, som efter en rejäl nedgång på grund av införandet av ett nytt pantsystem 2003, nu är på väg tillbaka till de tyska ölbutikerna. Nu har det nya pantsystemet satt sig och blivit accepterat av konsumenterna och utgör inte längre något hinder vid köp av öl. Tvärtom uppskattar konsumenterna burkens praktiska egenskaper och det behändiga 33-centilitersformatet.

Bryggeriet hoppas extra mycket på mixflaket med alla tre sorter.
(Foto: Privatbrauerei Eichbaum)

Privatbrauerei Eichbaum omnämns första gången 1679. 1971 såldes det familjeägda bryggeriet till Henninger Bräu i Frankfurt. Efter att Henninger 1980 såldes till Reemtsma och åter 1987 till Gebr. März, hamnade Eichbaum i en av Tysklands största bryggerikoncerner. 1996 gick Gebr. März i konkurs och Eichbaum såldes två år senare till Dietmar Hopp, en av grundarna till mjukvaruföretaget SAP. 2010 såldes bryggeriet slutligen till Jochen Keilbach och Andreas Hiby-Durst. Eichbaum har en kapacitet på två miljoner hektoliter varav en stor del går på export, särskilt till Kina.