De tyska ölmärken som får mest positiv
uppmärksamhet på internet är Erdinger, Radeberger och Veltins. Mest negativa kommentarer
får Krombacher. Det säger webbanalysföretaget Webbosaurus som granskat
3 793 inlägg på sociala medier.


Det är framför allt det alkoholfria
sortimentet som gör att Erdinger får bäst mottagande i sociala medier. Genom sponsring
och marknadsföring mot idrottsområdet har bryggeriet positionerat sig som ett
hälsosamt ölalternativ, särskilt för löpare. Tvåan Radeberger
vinner mest på sitt öls goda smak, medan trean Veltins får
många positiva omdömen för sitt specialölsmärke Grevensteiner. Att Krombacher
får övervägande negativa omdömen beror framför allt på deras kontroversiella samarbete
med Nestlé. Även om Krombacher efter hård
kritik slutade distribuera isteet Nestea i april, fortsätter de negativa
kommentarerna i sociala medier.

Jämfört med den senaste undersökningen som Webbosaurus gjorde 2013, har antalet
inlägg om öl i sociala medier ökat med 64 procent. Det är särskilt betyg och
recensioner på portaler som Google Maps
eller Amazon som fått ökad betydelse. Inläggen
har ofta högre kvalitet och påverkar i större utsträckning de val som
konsumenterna gör. Studien visar också att hantverksöl (craft bier) får
mindre uppmärksamhet nu än för två
år sedan
. De 48 hantverksbryggerier som granskats får visserligen många
positiva kommentarer, men ses överlag som nischprodukter av konsumenterna.

I mars i år granskade analysföretaget
Webbosaurus inlägg i sociala medier rörande de tio största bryggerierna samt 48
hantverksbryggerier i Tyskland. I studien inkluderades recensioner, foto- och
videoplattformar, bloggar, forum, frågor- och svarportaler samt sociala nätverk
inklusive Twitter. Totalt 3 793 inlägg granskades och rangordnades
efter om de var övervägande positiva eller negativa.