Ekopionjärerna Neumarkter Lammsbräu har presenterat fjolårets resultat. Bryggeriet överträffade sina egna förväntningar och ökade försäljningen rejält.

Under 2019 ökade Oberpfalz-bryggeriet Neumarkter Lammsbräu sin försäljning med 7,8 procent till 28,9 miljoner euro, vilket är en ökning med nästan två miljoner euro från året innan. Bryggeriet som specialiserat sig på ekologisk produktion, sålde totalt 257 544 hektoliter drycker under 2019, att jämföra med 239 687 hektoliter 2018. Av det stod öl för 105 863 hektoliter, vilket är en ökning med 5,6 procent. Alkoholfria drycker ökade med 8,8 procent till 151 679 hektoliter.

Ekobryggarna tillika far och son Franz och Johannes Ehrnsperger är nöjda med fjolårets resultat (foto: Gisela Schenker/Neumarkter Lammsbräu).

Under 2019 inledde bryggeriet också sin tredje moderniseringsfas. I december stod fem nya lagringstankar klara, med en total kapacitet på 4 600 hektoliter. Under våren 2020 kommer även ett nytt logistikcenter i Blomenhof stå klart. Detta kommer att kompletteras med en andra logistikhall, som kommer att börja byggas under det andra halvåret. I samma veva kommer Lammsbräu även att modernisera sin mältningsanläggning. Det innebär att ytterligare 1 300 ton ekologisk malt kommer att kunna produceras varje år.

Under 2020 räknar Lammsbräus vd Johannes Ehrnsperger med att försäljningen kommer öka med ytterligare 3,8 procent. En bidragande del i detta är de två nya produkter, som kommer att lanseras vid mässan Biofach 2020. Det handlar om det mörka ölet Lammsbräu Dunkel och den alkoholfria Pure Zitronen. Det innebär att Lammsbräus produktportfölj under 2020 kommer bestå av fyrtio ekologiska drycker (22 sorters öl, varav fem alkoholfria och fem ölblandningar, två glutenfria specialiteter, tolv läskedrycker samt fyra sorters mineralvatten).