Bryggerijätten Veltins gör nu vad man kan för att hjälpa sina återförsäljare under coronakrisen. Två lösningar har presenterats som ska underlätta i svåra tider.

Det pågående coronautbrottet innebär stora utmaningar för dryckesindustrin, med stängda restauranger och barer. Bryggerikoncernen C. & A. Veltins vidtar nu åtgärder för att lindra effekterna. Redan för en dryg vecka sedan gick man ut och sa att alla återförsäljare kommer att ersättas med sextio procent av varuvärdet på deras senaste leveranser av fatöl. Syftet med återbetalningarna, som uppgår till miljonbelopp i euro, är att stärka återförsäljarnas likviditet så att de enklare kan starta upp verksamheten igen när krisen är över.

Veltins stöttar sina återförsäljare under dessa svåra tider (foto: C. & A. Veltins).

Den här veckan meddelade Veltins dessutom att de återförsäljare som har lån hos bryggeriet inte behöver göra några avbetalningar fram till slutet av maj. Även detta är en åtgärd för att stärka likviditeten hos partnerföretagen och ge dem en aning mer trygghet i planeringen för framtiden. Många tyska bryggerier har beviljat lån till sina partnerföretag och lösningarna för hur dessa ska betalas tillbaka ser olika ut beroende på vem kunden är. Veltins har dock beslutat att använda samma lösning för alla sina partner.

Förra året omsatte Veltins 359 miljoner euro och sålde 3,05 miljoner hektoliter öl. Marknadsföringsbudgeten ligger på cirka 37 miljoner euro. Med en marknadsandel på sjutton procent är man dessutom en av Tysklands största leverantörer till restaurangbranschen. Förra året sålde bryggeriet 523 200 hektoliter fatöl av märkena Veltins och Grevensteiner, som kunde hittas på 14 750 restauranger och barer i Tyskland.