Tyska detaljhandlare har inlett året med ett formidabelt fyrverkeri i erbjudanden på öl. Marknadsbedömare ser det som ett sätt att möta den minskande konsumtionen under coronanedstängningen.

För att motverka vikande januariförsäljning gick lågpriskedjan Kaufland på offensiven förra veckan med specialpriser på AB Inbevs ölmärken. En back med tjugo flaskor Becks kunde då köpas för 9,40 euro och en back Hasseröder för sju euro jämnt. Konkurrenterna Netto sålde under helgen backar med Warsteiner för 8,88 euro. Kedjorna i östra Tyskland vill så klart inte vara sämre. Edekas dotterbolag Diska säljer backar med det egna märket Ratskrone i halvlitersflaskor för 5,49 euro. Oetkers pilsnermärke Freiberger säljs denna vecka i sin tur för 7,99 euro backen på tillika Edeka-ägda Netto Marken-Discount, skriver Getränke News.

De tyska livsmedelskedjorna slåss om kunderna med låga priser på öl (AP Photo/Joerg Sarbach).

Ölförsäljningen i början av detta år låg betydligt under motsvarande tid förra året. Många bryggerier ser också att det kommer färre beställningar från återförsäljarna. Handeln agerar i sin tur som man gjorde förra året, det vill säga genom att kraftigt sänka priserna på de stora ölmärken som fortfarande lockar många köpare. Detta innebär bland annat att priserna för ett märke som Becks, som tidigare legat något över de andra jättarnas, numera också dragits med i priskriget och kan köpas för under tio euro backen. Många experter tror att detaljhandlarnas kamp om kunderna kommer att fortsätta långt in på våren och att kriget till stor del kommer utkämpas med låga priser på de stora ölmärkena.