Bitburger Braugruppes försäljning minskade med tolv procent till 696 miljoner euro under 2020. Den positiva utvecklingen inom flaskölsförsäljningen bidrog till att hålla förlusterna nere.

Bitburger Braugruppe tappade 51 procent av försäljningen till gastronomisektorn under fjolåret. Det vägdes till mindre del upp av att försäljningen av öl i butik ökade med sex procent jämfört med 2019. En annan positiv sak var att flaggskeppet Bitburger Pils ökade sin marknadsandel i livsmedelshandeln från 8,0 procent till 8,3 procent. Även försäljningen av den alkoholfria Bitburger 0,0%-serien ökade i butik med totalt fem procent. Med en marknadsandel på 47 procent är det den klara marknadsledaren i 0,0-segmentet. Veteölsmärket Benediktiner ökade sin försäljning med hela fyrtio procent i handeln, men föll med totalt elva procent på grund av stort tapp på gastronomisidan.

Trots ett försäljningstapp på tolv procent under fjolåret står Bitburger rustat för framtiden (foto: Bitburger Braugruppe).

Enligt ledningen är Bitburger-gruppen väl förberedd för kommande utmaningar. Man reagerade tidigt på coronakrisen och gjorde snabbt nödvändiga justeringar. Man drog ner personalstyrkan med 130 personer under fjolåret, men har fortfarande 1 650 anställda som enligt uppgift inte behöver oroa sig för sina jobb. Från Bitburgers sida tror man inte att ölmarknaden kommer att förbättras märkbart under 2021, utan ser snarare någon form av stabilisering först under 2022. Enligt bryggeriet handlar det snarare om att anpassa sig till en värld med färre affärsresor och stora evenemang. Man håller också koll på marknaden för att se om det går att köpa upp ett eller annat intressant ölmärke.