Ekopionjärerna Neumarkter Lammsbräu ökar såväl sin ölförsäljning som sina intäkter under 2020. Nu tar man sikte på framtiden med flera stora byggprojekt.

Försäljningen under coronaåret 2020 var god för Oberpfalzbryggeriet Neumarkter Lammsbräu, som visar fina siffror i alla produktsegment. Intäkterna ökar med cirka tio procent till 31,8 miljoner euro, vilket kan jämföras med 28,9 miljoner euro 2019. Ölförsäljningen uppgår till 108 674 hektoliter, en ökning med 7,23 procent från året innan. Även alkoholfria drycker säljer bättre; 161 386 sålda hektoliter är 3,32 procent mer än 2019. Sammanlagt uppgår Lammsbräus dryckesförsäljning till 270 061 hektoliter (mot 257 544 hektoliter 2019).

Lammsbräus ägare och vd Johannes Ehrnsperger skålar för ett bra resultat (foto: Neumarkter Lammsbräu).

Under våren 2020 färdigställdes också Lammsbräus nya logistikcenter i Blomenhof. Dessutom inleddes bygget av en ny logistikhall på bryggeriets mark i Neumarkt. Spaden sattes också i jorden för ett nytt malthus, som kommer ha kapacitet att lagra 4 500 ton ekologisk malt. Båda dessa projekt beräknas vara klara under sensommaren i år. Under 2021 kommer man också att bygga ut jäsnings- och lagerkapaciteten med elva nya tankar, med en sammanlagd kapacitet på 10 000 hektoliter. Som om det inte vore nog har man även fått klartecken för bygget av en resurssparande buteljeringsanläggning, som när den står klar under våren 2022 ska kunna fylla 17 000 flaskor i timmen.