Den tyska ölkonsumtionen har sjunkit under många år, med en extra stor dipp under coronapandemin. Det finns dock ljuspunkter, inte minst för humleodlarna.

Tyskarnas ölkonsumtion har minskat varje år under de senaste fyrtio åren. 1980 drack varje tysk ungefär 150 liter per år (motsvarande ett badkar fyllt med öl). I dag är siffran mindre än 100 liter per person och år. Detta beror bland annat på en åldrande befolkning; alkoholkonsumtionen minskar med stigande ålder. Men inte heller dagens unga dricker lika mycket som tidigare generationer, vilket bland annat beror på en ökad hälsomedvetenhet. Denna trend gäller inte bara gäller Tyskland, utan kan ses i många länder världen över; sedan 2013 har den globala ölförsäljningen minskat med åtta procent.

Tyskarnas dricker allt mindre öl även i de yngre generationerna (foto: DBB).

Den sedan länge pågående centraliseringen av bryggerivärlden har så klart även påverkat Tyskland. Världens största bryggerikoncern AB Inbev äger i dag tyska märken som Becks, Franziskaner, Hasseröder och Löwenbräu. Tysklands största bryggerikoncern, Radeberger Gruppe, återfinns först på 22:a plats bland världens största ölkoncerner. De följs på den tyska listan av lågprisproducenterna Oettinger och TCB Beverages. De senare har märken som Gilde och Feldschlösschen, men tillverkar även ett stort antal egna märken till diverse livsmedelskedjor. Bland de populäraste bryggerierna i Tyskland återfinns dock även ett stort antal familjeägda företag, som Krombacher, Bitburger, Veltins och Warsteiner.

Radeberger Gruppe är den största tyskägda bryggerikoncern, men är bara 22:a i världen (foto: Radeberger Gruppe).

Tyskland är dock hem för världens största humleodlingsområde – Hallertau i Bayern – där det skördas i runda slängar 40 000 ton humle varje år. Trots sjunkande ölkonsumtion har humleodlingarnas areal ökat under senare år. Detta beror till stor del på den framväxande tyska ”craft-trenden”, med allt fler hantverksbryggerier. Dessa startas ofta som en reaktion mot massproducerad ”industrilager”, som man bland annat skiljer sig från genom att använda ordentligt med humle. Någon har räknat ut att det i en liter ”industrilager” används cirka ett gram humle, medan ”craft-ölen” kan innehålla sju gånger så mycket eller mer. Det innebär att även om ”craft-bryggerierna” bara står för 2,5 procent av den totala ölproduktionen, så använder de cirka 20-25 procent av all humle som produceras.

Humleodlarna är de stora vinnarna när allt fler craft-bryggerier startar i Tyskland (foto: badahos/Shutterstock).

Populäraste ölmärkena i Tyskland 2020 (sålda hektoliter i parentes):

  1. Krombacher (5 722 000)
  2. Oettinger (4 277 000)
  3. Bitburger (3 480 000)
  4. Veltins (2 944 000)
  5. Becks (2 469 000)
  6. Paulaner (2 188 000)
  7. Warsteiner (1 865 000)
  8. Hasseröder (1 770 000)
  9. Augustiner (1 693 000)
  10. Radeberger Pilsener (1 485 000)

Källa: Frankfurter Allgemeine Zeitung