Trots de utmaningar som coronapandemin orsakat avslutar AB Inbev 2021 med ett starkt resultat. Bryggerikoncernen utökar sin marknadsandel i Tyskland med nästan två baspunkter. Den största förklaringen ligger i ett utökat premiumsortiment.

Under 2021 stärkte och utökade AB Inbev i Tyskland sitt premiumsortiment med tio procent. Inom detta segment ryms bland annat märken som Spaten Münchner Hell, som vuxit med 104 procent sedan 2020. Den under 2020 släppta ofiltrerade och flerfaldigt prisbelönta Becks Unfiltered, som är den mest framgångsrika produktlanseringen i Tyskland under de fem senaste åren, bidrar även under 2021 till att AB Inbev växer i landet. I det internationella premiumsegmentet finns också Corona Extra, vars försäljning ökat med 46 procent sedan 2020.

Becks Unfiltered bidrar starkt till att AB Inbev tar marknadsandelar i Tyskland (foto: Anheuser-Busch Inbev).

Stängningen av restauranger, barer och andra uteställen påverkade under närmare ett halvår 2021. Under denna tid arbetade bryggerijätten nära sina samarbetspartner i gastronomisektorn, så att de fortsatt står starka även efter pandemin. AB Inbev ser optimistiskt på framtiden och tror att man kommer att ta ytterligare marknadsandelar under 2022. I planerna ingår bland annat att utöka premiumsortimentet ytterligare, uppger man i ett pressmeddelande som publiceras på About Drinks.

Anheuser-Busch Inbev Deutschland är ett dotterbolag till världens största bryggerikoncern. Med varumärken som Becks, Franziskaner, Spaten, Löwenbräu och Corona är man i dag den näst största bryggerigruppen på den tyska marknaden. AB Inbev sysselsätter cirka 2 300 personer på fyra orter i Tyskland. Huvudkontoret ligger i Bremen.