I år har Becks bryggt öl i 150 år och det firar man bland annat med Autonomous – ett av de första ölen i världen att tas fram med hjälp av artificiell intelligens (AI). Den moderna tekniken har använts för såväl recept som förpackningsdesign, logotyp och annonskampanj.
Becks har gjort sig kända som föregångare inom ölvärlden. Bryggeriet var bland annat först med att använda gröna flaskor och att sälja öl i sexpack. Nu tar man nästa steg genom att använda AI för ta fram jubileumsölet Autonomous. För detta har man tagit hjälp av chattroboten Chat GPT och forskningslaboratoriet Midjourney. Med hjälp av AI-tekniken har man tillsammans tagit fram vad bryggeriet kallar det perfekta receptet för ett Becksöl. Ölet bryggs på det AB Inbev-ägda bryggeriets anläggning i Bremen.
Autonomous släpps den 12 april i en mycket begränsad mängd på 450 burkar, exklusivt i Tyskland, Italien och Storbritannien. Den som vill vara bland de första att få tag i ölet, kan redan nu anmäla intresse genom att registrera sin e-postadress på Becks hemsida. Detta är ett måste för alla som älskar såväl öl som AI-entusiaster, säger man från bryggeriet, som förutspår att ölet kommer att sälja slut på några minuter. Becks meddelar dock att man redan nu planerar för fler AI-skapelser. Först ut blir en ny förpackningsdesign, som lanseras senare i år.
Anheuser-Busch Inbev Deutschland är ett dotterbolag till världens största bryggerikoncern. Med varumärken som Becks, Franziskaner, Spaten, Löwenbräu och Corona är man i dag den näst största bryggerigruppen på den tyska marknaden. AB Inbev sysselsätter cirka 2 300 personer på fyra orter i Tyskland. Huvudkontoret ligger i Bremen.
Källa: About Drinks
Comments are closed.