Bitburger stoppar en kampanj för sin alkoholfria öl sedan ett bildval väckt enormt starka reaktioner. Bilden föreställer en kvinna som sitter och dricker en öl med sin långt gångna gravidmage blottad.

Bilden, med tillhörande text som närmast översätts med “Testad av mammor. Bryggd för er alla”, orsakade ett smärre ramaskri i sociala medier. Trots att annonsen marknadsför Bitburgers alkoholfria öl, är många internetanvändare chockade och tar avstånd från att bryggeriet tycks banalisera ölkonsumtion under graviditet. Specialistcentret FASD Fachzentrum i Hamburg, som arbetar med fosterskador orsakade av alkohol, säger att bilden sänder helt fel signaler och har anmält kampanjen till marknadsföringsdomstolen, skriver Getränke News.

Bitburgers kampanj under Dry January har väcker starka känslor (foto: Skärmdump).

Bitburger lade ut kampanjbilden i sina sociala medier för att uppmärksamma ”Dry January”. Bryggeriet har medvetet valt ge en röst åt en målgrupp som är experter på alkoholfria drycker, nämligen gravida kvinnor och unga mödrar. En företrädare för bryggerijätten säger att alkohol definitivt inte ska konsumeras under graviditet eller av dem som fortfarande ammar och att man därför vill erbjuda ett helt alkoholfritt alternativ. Bryggeriet framhåller att bilden också fått många positiva reaktioner, men att man ber om ursäkt om de missförstånd som eventuellt kan ha uppstått.